Om kursen
Kursen besöksnäringen omfattar punkterna 1–6 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 5. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Gymnasiekurs 2022 • Aktiviteter och värdskap
Kursen besöksnäringen omfattar punkterna 1–6 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 5. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Eleven beskriver översiktligt besöksnäringens organisationer och verksamheter samt deras aktörer och hur de samverkar. Dessutom beskriver eleven översiktligt vanliga yrkesroller och arbetsuppgifter. Eleven redogör också översiktligt för turismens utveckling samt redogör översiktligt för resmål och resvägar. Vidare beskriver eleven översiktligt olika målgrupper och deras behov samt föreslår passande aktiviteter och tjänster. Eleven redogör dessutom översiktligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen.
Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information om olika verksamhetsområden inom besöksnäringen samt beskriver översiktligt likheter och skillnader mellan olika verksamheter. Dessutom värderar eleven resultatet med enkla omdömen. Inför presentationen väljer eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven gör med viss säkerhet en enkel presentation och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt besöksnäringens organisationer och verksamheter samt deras aktörer och hur de samverkar. Dessutom beskriver eleven utförligt vanliga yrkesroller och arbetsuppgifter. Eleven redogör också översiktligt för turismens utveckling samt redogör översiktligt för resmål och resvägar. Vidare beskriver eleven utförligt olika målgrupper och deras behov samt föreslår passande aktiviteter och tjänster. Eleven redogör dessutom utförligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen.
Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information om olika verksamhetsområden inom besöksnäringen samt beskriver utförligt likheter och skillnader mellan olika verksamheter. Dessutom värderar eleven resultatet med enkla omdömen. Inför presentationen väljer eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven gör med viss säkerhet en enkel presentation på ett strukturerat sätt och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat besöksnäringens organisationer och verksamheter samt deras aktörer och hur de samverkar. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat vanliga yrkesroller och arbetsuppgifter. Eleven redogör också utförligt för turismens utveckling samt redogör utförligt för resmål och resvägar. Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika målgrupper och deras behov samt föreslår passande aktiviteter och tjänster. Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen.
Eleven söker, sorterar och granskar med säkerhet information om olika verksamhetsområden inom besöksnäringen samt beskriver utförligt och nyanserat likheter och skillnader mellan olika verksamheter. Dessutom värderar eleven resultatet med nyanserade omdömen. Inför presentationen väljer eleven med säkerhet material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven gör med säkerhet en presentation på ett strukturerat sätt och integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API