Om kursen
Kursen avhjälpande och förebyggande underhåll omfattar punkterna 1, 3–4 och 6–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 7.
Gymnasiekurs 2022 • Automatiserade system
Kursen avhjälpande och förebyggande underhåll omfattar punkterna 1, 3–4 och 6–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 7.
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av, funktion och principer för samt risker med olika mätsystem, styrsystem, reglersystem, informationstekniska system och enheter.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter i en anläggning för att åstadkomma automatiska funktioner, med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. I arbetet använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och ritningar. Vidare åtgärdar eleven i samråd med handledare de fel som uppstår samt genomför en enkel dokumentation av sitt arbete. Dessutom förebygger eleven i samråd med handledare fel och optimerar med visst handlag anläggningen. I arbetet använder eleven med viss säkerhet informationsteknik samt beskriver översiktligt hur anläggningens olika delar fungerar och samverkar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad av, funktion och principer för samt risker med olika mätsystem, styrsystem, reglersystem, informationstekniska system och enheter.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i en anläggning för att åstadkomma automatiska funktioner, med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. I arbetet använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och ritningar. Vidare åtgärdar eleven efter samråd med handledare de fel som uppstår samt genomför en noggrann dokumentation av sitt arbete. Dessutom förebygger eleven efter samråd med handledare fel och optimerar med gott handlag anläggningen. I arbetet använder eleven med viss säkerhet informationsteknik samt beskriver utförligt hur anläggningens olika delar fungerar och samverkar och ger enkla förslag på förbättringar av anläggningen.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad av, funktion och principer för samt risker med olika mätsystem, styrsystem, reglersystem, informationstekniska system och enheter.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i en anläggning för att åstadkomma automatiska funktioner, med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav. Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. I arbetet använder eleven med säkerhet manualer, scheman och ritningar. Vidare åtgärdar eleven efter samråd med handledare de fel som uppstår samt genomför en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. Dessutom förebygger eleven efter samråd med handledare fel och optimerar med gott handlag anläggningen. I arbetet använder eleven med säkerhet informationsteknik samt beskriver utförligt och nyanserat hur anläggningens olika delar fungerar och samverkar och ger välgrundade förslag på förbättringar av anläggningen.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API