Betyget A
Eleven skapar och framför efter samråd med handledare en egen cirkusakt innehållande flera akrobatiska moment. Akten utförs med lätthet och ett personligt uttryck. Eleven utför flera akrobatiska övningar samt gör med säkerhet nödvändiga riskbedömningar och anpassar efter samråd med handledare sitt agerande efter dessa. Eleven samarbetar på ett säkert sätt med andra vid utförandet och skapandet av akrobatiska övningar och akter. I samarbetet visar eleven tillit till andras förmågor och agerar själv på ett förtroendeingivande och trygghetsskapande sätt. Vid utförandet och skapandet av akrobatiska akter använder eleven improvisation, prövar alternativa lösningar och idéer samt prövar gränserna för den egna förmågan.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för säkerhetsaspekter på akrobatiska akter och för materialomsorg. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym samt redogör utförligt och nyanserat för grundläggande akrobatik- och cirkushistoria. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet cirkusdisciplinernas begrepp. Eleven diskuterar akrobatnummer, ger välgrundade och nyanserade förslag till olika uttrycksmöjligheter som förbättrar utförandet samt visar med säkerhet möjliga utföranden.
Eleven utför fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt förebygga skador. Eleven skapar och anpassar också efter samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.