Betyget A
Eleven samarbetar med god säkerhet med andra i konstnärliga processer. I arbetet presenterar eleven idéer och är både delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare individuella arbeten.
Eleven improviserar med god säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hon eller han uppfattar instruktionerna genom att associera, skapa, undersöka och fördjupa variationen av komplexa rörelser med olika dynamiska kvaliteter för att utveckla och leda improvisationen vidare. I improvisationssituationen använder eleven med säkerhet impulser från andra dansare och svarar genom att följa och genom att ge nya impulser. Eleven utforskar med god säkerhet rörelsevokabulär och rörelsekvaliteter samtidigt som hon eller han fördjupar improvisationen genom att stanna kvar i rörelsen.
Eleven improviserar med rik variation olika dynamiska kvaliteter och använder både andras tyngd och egen tyngd åt andra med god säkerhet vid kontaktimprovisationer.
Eleven interagerar med god säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att kreativt följa instruktioner och impulser samt i stunden ta initiativ till hur improvisationen ska ledas vidare.
Eleven använder med god säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i flera olika slags kompositionsuppgifter med gott resultat några av de principer som hon eller han undersöker, utvecklar och konsekvent fullföljer i kompositionerna.
Eleven framför med god säkerhet några egna kompositioner och redogör utförligt för sina val av kompositionsprinciper samt utvärderar med välgrundade och nyanserade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet samt ger förslag på hur både process och resultat kan förbättras. Eleven gör dessutom en välgrundad och nyanserad reflektion över processen och resultatet och värderar med välgrundade och nyanserade omdömen andras kompositioner.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt för konstnärliga produktioner.
Eleven använder med god säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.