Om kursen
Kursen koreografi omfattar punkterna 3–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 4–5.
Gymnasiekurs 2022 • Dansgestaltning
Kursen koreografi omfattar punkterna 3–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 4–5.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och förhålla sig till dem och andra i rummet.
Eleven skapar i samråd med handledare dans utifrån olika kompositionsmetoder. I kompositionerna organiserar eleven med viss säkerhet rörelserna utifrån enskilda teman som relaterar till någon av komponenterna tyngd, flöde, tid, rum, ljud och musik. I arbetet undersöker eleven olika kompositionsmetoder och koreografiska förhållningssätt samt diskuterar översiktligt hur de relaterar till estetiska, sociala och kulturella kontexter eller historiska sammanhang.
Eleven genomför i samråd med handledare ett mindre projekt och använder i det ett specifikt koreografiskt förhållningssätt. I arbetet samarbetar eleven med viss säkerhet med andra i konstnärliga processer där komposition ingår. Arbetet utgår från en idé och eleven genomför i samråd med handledare arbetsprocessen fram till iscensättning av en färdig koreografi. Eleven är delaktig i lösningar som gemensamt för arbetet framåt.
Eleven gör enkla reflektioner över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen andras koreografier. I sina reflektioner och värderingar använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och förhålla sig till dem och andra i rummet.
Eleven skapar efter samråd med handledare dans utifrån olika kompositionsmetoder. I kompositionerna organiserar eleven med viss säkerhet rörelserna utifrån flera teman som relaterar till tyngd och flöde samt till någon av komponenterna tid, rum, ljud och musik. I arbetet undersöker eleven olika kompositionsmetoder och koreografiska förhållningssätt samt diskuterar utförligt hur de relaterar till estetiska, sociala och kulturella kontexter eller historiska sammanhang.
Eleven genomför efter samråd med handledare ett mindre projekt och använder och undersöker i det ett specifikt koreografiskt förhållningssätt. I arbetet samarbetar eleven med viss säkerhet med andra i konstnärliga processer där komposition ingår. Arbetet utgår från en idé och eleven genomför efter samråd med handledare arbetsprocessen fram till iscensättning av en färdig koreografi framförd inför publik. Eleven är delaktig i samt tar initiativ till lösningar som gemensamt för arbetet framåt. I det sceniska arbetet använder eleven flera samverkande konstformer.
Eleven gör välgrundade reflektioner över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen andras koreografier. I sina reflektioner och värderingar använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven samarbetar med säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och förhålla sig på ett kreativt sätt till dem och andra i rummet.
Eleven skapar efter samråd med handledare dans utifrån olika kompositionsmetoder. I kompositionerna organiserar och experimenterar eleven med säkerhet rörelserna utifrån flera teman som relaterar till energi, tyngd och flöde samt till någon av komponenterna tid, rum, ljud och musik. I arbetet undersöker eleven olika kompositionsmetoder och koreografiska förhållningssätt samt diskuterar utförligt och nyanserat hur de relaterar till estetiska, sociala och kulturella kontexter eller historiska sammanhang.
Eleven genomför efter samråd med handledare ett mindre projekt och använder i det ett specifikt koreografiskt förhållningssätt. Eleven presenterar idéer, diskuterar dem utförligt och nyanserat. I arbetet samarbetar eleven med säkerhet med andra i konstnärliga processer där komposition ingår. Arbetet utgår från en idé och eleven genomför efter samråd med handledare arbetsprocessen fram till iscensättning av en färdig koreografi framförd inför publik. Eleven är delaktig i samt tar initiativ till lösningar som gemensamt för arbetet framåt. I det sceniska arbetet använder eleven flera samverkande konstformer.
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen andras koreografier. I sina reflektioner och värderingar använder eleven med säkerhet adekvata begrepp.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API