Om kursen
Kursen dansorientering omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Dansorientering
Kursen dansorientering omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven utför en eller flera dansformer med tillfredsställande teknisk kvalitet. I utförandet använder eleven med viss säkerhet rörelser, rörelsekvaliteter, rummet och musiken i enlighet med dansformens estetiska ideal. Dessutom förhåller eleven sig till meddansare på ett i huvudsak korrekt sätt. Eleven redogör också översiktligt för olika dansideal samt i vilket socialt och kulturellt sammanhang dansen ingår.
Eleven redogör översiktligt för dansens indelning i olika typer och för deras kulturella bakgrund. Eleven redogör också översiktligt för dans och dansande som kulturellt uttryck och diskuterar översiktligt hur kulturella värderingar av dans framträder i medier. Dessutom gör eleven enkla dansanalyser utifrån synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. Eleven gör även en enkel analys av en dansföreställning.
Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp och korrekt vokabulär.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven utför en eller flera dansformer med god teknisk kvalitet och tillfredsställande estetisk kvalitet. I utförandet använder eleven med säkerhet rörelser, rörelsekvaliteter, rummet och musiken i enlighet med dansformens estetiska ideal. Dessutom förhåller eleven sig till meddansare på ett korrekt sätt. Eleven redogör också utförligt för likheter och skillnader mellan olika dansideal samt i vilket socialt och kulturellt sammanhang dansen ingår.
Eleven redogör utförligt för dansens indelning i olika typer och för deras kulturella bakgrund. Eleven redogör också utförligt för dans och dansande som kulturellt uttryck och diskuterar utförligt hur kulturella värderingar av dans framträder i medier. Dessutom gör eleven dansanalyser utifrån synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. Eleven gör även en analys av en dansföreställning. I analysen argumenterar eleven välgrundat för sin tolkning.
Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp och korrekt vokabulär.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven utför en eller flera dansformer med god teknisk och estetisk kvalitet. I utförandet använder eleven med säkerhet rörelser, rörelsekvaliteter, rummet och musiken i enlighet med dansformens estetiska ideal. Dessutom förhåller eleven sig till meddansare på ett korrekt sätt. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för likheter och skillnader mellan olika dansideal samt i vilket socialt och kulturellt sammanhang dansen ingår.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för dansens indelning i olika typer och för deras kulturella bakgrund. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för dans och dansande som kulturellt uttryck och diskuterar utförligt och nyanserat hur kulturella värderingar av dans framträder i medier. Dessutom gör eleven dansanalyser utifrån synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. Eleven gör även en komplex analys av en dansföreställning. I analysen argumenterar eleven välgrundat och nyanserat för sin tolkning.
Eleven använder med säkerhet adekvata begrepp och korrekt vokabulär.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API