Betyget A
Eleven använder med god säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen. Eleven utför träningsprocessens olika delar med gott resultat. I träningen undersöker och utvecklar eleven med gott resultat både danstekniska detaljer och helhet utifrån instruktioner och feedback. Dessutom löser eleven tekniska svårigheter med gott resultat och tar initiativ till egna lösningar som för arbetet framåt. Eleven gör även välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller anatomiskt funktionell placering och arbete med center, formkänsla, skillnader i rörelsekvaliteter och relationen till musiken.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik.
Eleven utför med gott resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och arbete med center samt utför med gott resultat rörelsevokabulär med artikulerade rörelser och en komplexitet av nyanserade skillnader i rörelsekvaliteter. Eleven visar sammantaget gott resultat när det gäller formkänsla, arbete med torso samt stabilitet i dansteknik inom den moderna nutida dansens formspråk.
Eleven förhåller sig med god säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär och varierar, undersöker och utvecklar konsekvent rörelseuttryck efter olika krav.
Eleven tänjer, fraserar, utvecklar och undersöker konsekvent med gott resultat gränserna mellan dansens frasering och uttryck till musiken. Dessutom förhåller eleven spatialt med gott resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt läser av situationen och anpassar intuitivt och konsekvent rörelserna till olika rumsliga krav.
Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikation med andra.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.