Om kursen
Kursen dansteknik 4 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2–5 och 7–8. I kursen behandlas avancerade färdigheter inom vald genre.
Gymnasiekurs 2022 • Dansteknik
Kursen dansteknik 4 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2–5 och 7–8. I kursen behandlas avancerade färdigheter inom vald genre.
Eleven tillämpar med säkerhet de koder, konventioner och instruktioner som används vid färdighetsträningen. I färdighetsträningen memorerar och utför eleven med viss säkerhet övningar samt korrektioner av placering. Eleven gör även enkla reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen, framför allt vad gäller användning av dynamiska kvaliteter, tydlighet i rörelser och rörelseuttryckens dynamik till musikens fraser, periodicitet och dynamik. Eleven arbetar utifrån sina reflektioner i samråd med handledare för att förbättra sin dansteknik.
Eleven undersöker och utför med viss säkerhet rörelsevokabulär med dynamiska skillnader i relation till kvaliteterna tyngd, flöde och energi. I dansen utför eleven rörelsevokabulären med viss stilkänsla och tydlighet i rörelser samt anpassar rörelsevokabulären till tid och rum enligt genrernas grundläggande formspråk. Dessutom redogör eleven översiktligt för skillnader mellan olika rörelsekvaliteter. I dansen förhåller eleven med viss säkerhet spatialt den egna kroppen till genrernas konventioner, andra medverkande och olika typer av rum och sammanhang. Dessutom följer och anpassar eleven med viss säkerhet dansen till musikens fraser, periodicitet och dynamik.
Eleven utforskar i färdighetsträningen med tillfredsställande resultat hur den egna kroppen fungerar. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur den egna kroppen fungerar och ger förslag på kompletterande träningsmetoder som kan förbättra den egna fysiken. Eleven tränar i samråd med handledare koordination, rörlighet, smidighet, styrka, uthållighet och koncentration.
Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i redogörelser och danstekniska övningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven tillämpar med säkerhet de koder, konventioner och instruktioner som används vid färdighetsträningen. I färdighetsträningen memorerar och utför eleven med viss säkerhet komplexa övningar samt korrektioner av placering. Eleven gör även välgrundade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen, framför allt vad gäller användning av dynamiska kvaliteter, tydlighet i rörelser och rörelseuttryckens dynamik till musikens fraser, periodicitet och dynamik. Eleven arbetar utifrån sina reflektioner efter samråd med handledare för att förbättra sin dansteknik.
Eleven undersöker och utför med viss säkerhet rörelsevokabulär med dynamiska skillnader i relation till kvaliteterna tyngd, flöde och energi. I dansen utför eleven rörelsevokabulären med viss stilkänsla och tydlighet i rörelser samt anpassar rörelsevokabulären till tid och rum enligt genrernas grundläggande formspråk. Dessutom redogör eleven utförligt för skillnader mellan olika rörelsekvaliteter. I dansen förhåller eleven med viss säkerhet spatialt den egna kroppen till genrernas konventioner, andra medverkande och olika typer av rum och sammanhang. Dessutom undersöker samt följer och anpassar eleven med viss säkerhet dansen till musikens fraser, periodicitet och dynamik.
Eleven utforskar i färdighetsträningen med tillfredsställande resultat hur den egna kroppen fungerar. Dessutom redogör eleven utförligt för hur den egna kroppen fungerar och ger välgrundade förslag på kompletterande träningsmetoder som kan förbättra den egna fysiken. Eleven tränar efter samråd med handledare koordination, rörlighet, smidighet, styrka, uthållighet och koncentration.
Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i redogörelser och danstekniska övningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven tillämpar med säkerhet de koder, konventioner och instruktioner som används vid färdighetsträningen. I färdighetsträningen memorerar och utför eleven med säkerhet komplexa övningar samt korrektioner av placering. Eleven gör även välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen, framför allt vad gäller användning av dynamiska kvaliteter, tydlighet i rörelser och rörelseuttryckens dynamik till musikens fraser, periodicitet och dynamik. Eleven arbetar utifrån sina reflektioner efter samråd med handledare för att förbättra sin dansteknik.
Eleven undersöker och utför med säkerhet rörelsevokabulär med dynamiska skillnader i relation till kvaliteterna tyngd, flöde och energi. I dansen utför eleven rörelsevokabulären med viss stilkänsla och tydlighet i rörelser samt anpassar rörelsevokabulären till tid och rum enligt genrernas grundläggande formspråk. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för skillnader mellan olika rörelsekvaliteter. I dansen förhåller eleven med säkerhet spatialt den egna kroppen till genrernas konventioner, andra medverkande och olika typer av rum och sammanhang. Dessutom undersöker samt följer och anpassar eleven med säkerhet dansen till musikens fraser, periodicitet och dynamik.
Eleven utforskar i färdighetsträningen med gott resultat hur den egna kroppen fungerar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur den egna kroppen fungerar och ger välgrundade och nyanserade förslag på kompletterande träningsmetoder som kan förbättra den egna fysiken. Eleven tränar efter samråd med handledare koordination, rörlighet, smidighet, styrka, uthållighet och koncentration.
Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i redogörelser och danstekniska övningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API