Om kursen
Kursen dansträning omfattar punkterna 2 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Gymnasiekurs 2022 • Dansteknik
Kursen dansträning omfattar punkterna 2 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Eleven redogör översiktligt för hur den egna kroppen fungerar samt anpassar i samråd med handledare sin färdighetsträning till anatomiska krav och kroppens fysik. Eleven utvärderar med enkla omdömen sina danstekniska övningar ur anatomisk synvinkel.
Eleven utför med viss säkerhet övningar för uppvärmning, nedvarvning och stretch. Dessutom sätter eleven i samråd med handledare samman ett program för att träna detta. Eleven utvärderar sin träning med enkla omdömen.
Eleven genomför även med viss säkerhet övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka. Dessutom sätter eleven i samråd med handledare samman ett program för att träna detta. Eleven utvärderar sin träning med enkla omdömen.
Eleven redogör översiktligt för kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning.
Eleven genomför med viss säkerhet övningar i stresshantering. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sin egen arbetsmiljö.
Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp i redogörelser och värderingar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för hur den egna kroppen fungerar samt anpassar efter samråd med handledare sin färdighetsträning till anatomiska krav och kroppens fysik. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sina danstekniska övningar ur anatomisk synvinkel.
Eleven utför med viss säkerhet övningar för uppvärmning, nedvarvning och stretch. Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta. Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen.
Eleven genomför även med viss säkerhet övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka. Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta. Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen samt skapar och genomför vid behov nya övningar för att stärka kroppens svaga delar.
Eleven redogör utförligt för kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning.
Eleven genomför med viss säkerhet övningar i stresshantering. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen arbetsmiljö.
Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp i redogörelser och värderingar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur den egna kroppen fungerar samt anpassar efter samråd med handledare sin färdighetsträning till anatomiska krav och kroppens fysik. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sina danstekniska övningar ur anatomisk synvinkel samt ger förslag på förändringar för att bättre anpassa träningen till anatomiska krav och kroppens fysik.
Eleven utför med säkerhet övningar för uppvärmning, nedvarvning och stretch. Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta. Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur träningen kan förbättras.
Eleven genomför även med säkerhet övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka. Dessutom sätter eleven efter samråd med handledare samman ett program för att träna detta. Eleven utvärderar sin träning med nyanserade omdömen samt skapar och genomför vid behov nya övningar för att stärka kroppens svaga delar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kostens betydelse för att stärka kroppen vid träning.
Eleven genomför med säkerhet övningar i stresshantering. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen arbetsmiljö samt ger förslag på hur arbetsmiljön kan förbättras.
Eleven använder med säkerhet adekvata begrepp i redogörelser och värderingar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API