Gymnasiekurs 2022 • Digitalt skapande

Digitalt skapande 2

Kurskod: DIGDIG02 • Ämne: Digitalt skapande • 100 poäng

Om kursen

Kursen digitalt skapande 2 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2 och 4–5. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.

Ämne
Digitalt skapande
Kurskod
DIGDIG02
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skapande och gestaltande processer från idé till färdig produktion.
  • Estetiska och tekniska begrepp och metoder för analys av digitala uttryck.
  • Metoder för analys av digitalt skapade gestaltningar samt tekniska och konstnärliga kvaliteter.
  • Digitala verktyg för skapande och gestaltande.
  • Fördjupad och specialiserad programvara och hårdvara som används för skapande i en eller flera olika estetiska uttrycksformer.
  • Kommunikation med digital teknik och digitala medier.
  • Samarbeten, synkront och asynkront, via digitala plattformar, till exempel webbapplikationer, wiki och tankekartor.
  • Plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner, till exempel bloggar och andra sociala medier och spridningsplattformar.

Betygskriterier

Betyget E

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för någon skapande och gestaltande process från idé till färdig produktion samt gör enkla jämförelser mellan olika tekniska och konstnärliga lösningar.

Eleven genomför med viss säkerhet ett större skapande eller gestaltande arbete med digitala verktyg från idé till färdig gestaltning inom ett eller flera estetiska uttryck. Eleven definierar den bakomliggande idén. Resultatet är tillfredsställande. I arbetet väljer eleven i samråd med handledare lämplig programvara, hårdvara och plattform för sina egna valda uttryck. Dessutom motiverar eleven översiktligt sina val av programvara, hårdvara och plattform.

Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med viss säkerhet via webb och nätverk. Eleven redogör översiktligt för olika plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner.

När arbetet är utfört presenterar eleven sin produktion i lämpligt format samt motiverar översiktligt sitt val av format. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sitt arbete utifrån den bakomliggande idén.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Betyget C

Eleven redogör utförligt för några skapande och gestaltande processer från idé till färdig produktion samt gör välgrundade jämförelser mellan olika tekniska och konstnärliga lösningar.

Eleven genomför med viss säkerhet ett större skapande eller gestaltande arbete med digitala verktyg från idé till färdig gestaltning inom ett eller flera estetiska uttryck. Eleven definierar den bakomliggande idén. Resultatet är tillfredsställande. I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare lämplig programvara, hårdvara och plattform för sina egna valda uttryck. Dessutom motiverar eleven utförligt sina val av programvara, hårdvara och plattform.

Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med viss säkerhet via webb och nätverk. Dessutom lägger eleven upp gemensamma skapande projekt på plattformar som en kanal för samarbete. Eleven redogör utförligt för olika plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner.

När arbetet är utfört presenterar eleven sin produktion i lämpligt format samt motiverar utförligt sitt val av format. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete utifrån den bakomliggande idén.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera skapande och gestaltande processer från idé till färdig produktion samt gör välgrundade och nyanserade jämförelser mellan olika tekniska och konstnärliga lösningar.

Eleven genomför med säkerhet ett större skapande eller gestaltande arbete med digitala verktyg från idé till färdig gestaltning inom ett eller flera estetiska uttryck. Eleven definierar den bakomliggande idén. Resultatet är gott. I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare lämplig programvara, hårdvara och plattform för sina egna valda uttryck. Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val av programvara, hårdvara och plattform.

Eleven samarbetar med säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med säkerhet via webb och nätverk. Dessutom lägger eleven upp gemensamma skapande projekt på plattformar som en kanal för samarbete. Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner.

När arbetet är utfört presenterar eleven sin produktion i lämpligt format samt motiverar utförligt och nyanserat sitt val av format. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete utifrån den bakomliggande idén samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

AI-stöd för Digitalt skapande – DIGDIG02

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API