Om kursen
Kursen djur i zoohandel omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–2 och 4.
Gymnasiekurs 2022 • Djur
Kursen djur i zoohandel omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–2 och 4.
Information vid försäljning av djur
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger med vetenskapliga och yrkesmässiga termer ett brett sortiment av djurarter som säljs i zoohandeln. Dessutom redogör eleven översiktligt för de olika djurarternas naturliga beteende. När eleven observerar djurens beteende identifierar hon eller han med viss säkerhet tecken som tyder på ohälsa eller vantrivsel. Eleven gör enkla bedömningar av sina observationer och föreslår enkla åtgärder för att förbättra djurens hälsa och närmiljö.
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete samt sköter och hanterar i samråd med handledare djur i zoohandeln på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav. Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer på ett säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör översiktligt för hygien och smittskydd. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
Inför försäljning av djur sammanställer eleven i samråd med handledare skriftlig information om djuren och i vilken miljö djuren kan vistas. Dessutom informerar eleven muntligt vid försäljning av djur och svarar på enkla frågor.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger med vetenskapliga och yrkesmässiga termer ett brett sortiment av djurarter som säljs i zoohandeln. Dessutom redogör eleven utförligt för de olika djurarternas naturliga beteende. När eleven observerar djurens beteende identifierar hon eller han med viss säkerhet tecken som tyder på ohälsa eller vantrivsel. Eleven gör välgrundade bedömningar av sina observationer och föreslår åtgärder för att förbättra djurens hälsa och närmiljö.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete samt sköter och hanterar efter samråd med handledare djur i zoohandeln på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav. Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer på ett säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör utförligt för hygien och smittskydd. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
Inför försäljning av djur sammanställer eleven efter samråd med handledare skriftlig information om djuren och i vilken miljö djuren kan vistas. Dessutom informerar eleven muntligt vid försäljning av djur och svarar på frågor.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven identifierar med säkerhet och namnger med vetenskapliga och yrkesmässiga termer ett brett sortiment av djurarter som säljs i zoohandeln. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de olika djurarternas naturliga beteende. När eleven observerar djurens beteende identifierar hon eller han med säkerhet tecken som tyder på ohälsa eller vantrivsel. Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av sina observationer och föreslår avancerade åtgärder för att förbättra djurens hälsa och närmiljö.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete samt sköter och hanterar efter samråd med handledare djur i zoohandeln på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov och verksamhetens krav. Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer på ett säkert sätt. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. I arbetet följer eleven aktuella hygienrutiner och förebygger ohälsa hos djuren samt redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskydd. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör djurhållning.
Inför försäljning av djur sammanställer eleven efter samråd med handledare skriftlig information om djuren och i vilken miljö djuren kan vistas. Dessutom informerar eleven muntligt vid försäljning av djur och svarar på avancerade frågor.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API