Om kursen
Kursen djurparksdjur 1 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Djurparksdjur
Kursen djurparksdjur 1 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Biologisk grund
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet ett i djurparker begränsat antal djurarter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Eleven redogör översiktligt för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt om djurens betydelse i ekosystemen. Eleven redogör också översiktligt för djurparksdjurs näringsbehov och utfodring.
Eleven observerar djurparksdjur i djurens miljö samt redogör översiktligt för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv. Dessutom redogör eleven med viss säkerhet för ohälsa hos djuren och redogör översiktligt för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter med djurparksdjur. Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder, kontrollerar och underhåller eleven med viss säkerhet utrustning och anläggningar. I arbetet löser också eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med djurparksdjur.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet ett i djurparker begränsat antal djurarter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Eleven redogör utförligt för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt om djurens betydelse i ekosystemen. Eleven redogör också utförligt för djurparksdjurs näringsbehov och utfodring.
Eleven observerar djurparksdjur i djurens miljö samt redogör utförligt för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv. Dessutom redogör eleven med viss säkerhet för ohälsa hos djuren och redogör utförligt för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter med djurparksdjur. Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder, kontrollerar och underhåller eleven med viss säkerhet utrustning och anläggningar. I arbetet löser också eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med djurparksdjur.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven identifierar och systematiserar med säkerhet ett i djurparker begränsat antal djurarter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Eleven redogör utförligt och nyanserat för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt om djurs betydelse i ekosystemen. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för djurparksdjurs näringsbehov och utfodring.
Eleven observerar djurarter i djurparksmiljö samt redogör utförligt och nyanserat för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv. Dessutom redogör eleven med säkerhet för ohälsa hos djuren och redogör utförligt och nyanserat för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter med djurparksdjur. Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet använder, kontrollerar och underhåller eleven med säkerhet utrustning och anläggningar. I arbetet löser också eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör arbete med djurparksdjur.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API