Om kursen
Kursen djurparksdjur 2 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Gymnasiekurs 2022 • Djurparksdjur
Kursen djurparksdjur 2 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Biologisk grund
Arbetsuppgifter och utrustning
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Eleven identifierar och systematiserar med viss säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Eleven redogör översiktligt för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt för djurens betydelse i ekosystemen. Eleven redogör också översiktligt för djurparksdjurens näringsbehov och utfodring.
Eleven observerar ett flertal djurarter i djurparksmiljö, samt redogör översiktligt för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv. Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet ohälsa hos djur och redogör översiktligt för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter med ett flertal djurparksdjur. Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustning. Dessutom utför eleven i samråd med handledare underhåll av hägn och andra djuranläggningar. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör översiktligt för avelsarbete och registreringssystem för djurparksdjur. Eleven redogör översiktligt för regelverk i samband med införsel och utförsel av djurparksdjur samt rutiner i samband med transporter. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven identifierar och systematiserar med viss säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Eleven redogör utförligt för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt för djurens betydelse i ekosystemen. Eleven redogör också utförligt för djurparksdjurens näringsbehov och utfodring.
Eleven observerar ett flertal djurarter i djurparksmiljö, samt redogör utförligt för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv. Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet ohälsa hos djur och redogör utförligt för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter med ett flertal djurparksdjur. Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustning. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare underhåll av hägn och andra djuranläggningar. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön.
Eleven redogör utförligt för avelsarbete och registreringssystem för djurparksdjur. Eleven redogör utförligt för regelverk i samband med införsel och utförsel av djurparksdjur samt rutiner i samband med transporter. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven identifierar och namnger med säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Eleven redogör utförligt och nyanserat för djurarternas naturliga beteende, naturliga livsmiljö och krav på miljö i fångenskap samt för djurens betydelse i ekosystemen. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för djurparksdjurens näringsbehov och utfodring.
Eleven observerar ett flertal djurarter i djurparksmiljö samt redogör utförligt och nyanserat för deras utveckling, utseende, morfologi och beteende i ett evolutionärt perspektiv. Dessutom identifiera eleven med säkerhet ohälsa hos djur och redogör utförligt och nyanserat för förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter med ett flertal djurparksdjur. Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet använder eleven med säkerhet utrustning. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare underhåll av hägn och andra djuranläggningar. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt med djurparksdjur, utrustning, stall och hägn.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för avelsarbete och registreringssystem för djurparksdjur. Eleven redogör utförligt och nyanserat för regelverk i samband med införsel och utförsel av djurparksdjur samt rutiner i samband med transporter. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API