Om kursen
Kursen djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1 omfattar punkterna 1, 3–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på förmåga att vårda skadade och sjuka djur samt på kunskaper om hygien, smittspridning och smittskydd.
Gymnasiekurs 2022 • Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård
Kursen djurvård inom djurens hälso- och sjukvård 1 omfattar punkterna 1, 3–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på förmåga att vårda skadade och sjuka djur samt på kunskaper om hygien, smittspridning och smittskydd.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Sjukdomslära
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor samt lagar och andra bestämmelser
Eleven redogör översiktligt för några vanliga skador och sjukdomar hos djur samt för hur de kan förebyggas. Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av felaktig användning av antibiotika i samband med vård och behandling av skadade och sjuka djur. Dessutom redogör eleven översiktligt för termer och begrepp som används inom veterinärmedicin samt använder med viss säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp.
Eleven följer arbetsinstruktioner och vårdar i samråd med handledare skadade och sjuka djur. Dessutom utför eleven i samråd med handledare djurvårdande arbetsuppgifter inom djurens hälso- och sjukvård. Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. Dessutom följer eleven aktuella hygienrutiner samt redogör översiktligt för hygien, smittspridning och smittskydd i samband med vård av skadade och sjuka djur. Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
När arbetet är genomfört gör eleven en enkel rapportering och dokumentation av sitt arbete och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för några vanliga skador och sjukdomar hos djur samt för hur de kan förebyggas. Eleven redogör också utförligt för konsekvenser av felaktig användning av antibiotika i samband med vård och behandling av skadade och sjuka djur. Dessutom redogör eleven utförligt för termer och begrepp som används inom veterinärmedicin samt använder med viss säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp.
Eleven följer arbetsinstruktioner och vårdar efter samråd med handledare skadade och sjuka djur. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare djurvårdande arbetsuppgifter inom djurens hälso- och sjukvård. Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. Dessutom följer eleven aktuella hygienrutiner samt redogör utförligt för hygien, smittspridning och smittskydd i samband med vård av skadade och sjuka djur. Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
När arbetet är genomfört gör eleven en noggrann rapportering och dokumentation av sitt arbete och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några vanliga skador och sjukdomar hos djur samt för hur de kan förebyggas. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av felaktig användning av antibiotika i samband med vård och behandling av skadade och sjuka djur. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för termer och begrepp som används inom veterinärmedicin samt använder med säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp.
Eleven följer arbetsinstruktioner och vårdar efter samråd med handledare skadade och sjuka djur. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare djurvårdande arbetsuppgifter inom djurens hälso- och sjukvård. Arbetet utförs på ett etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt och tar hänsyn till miljön. Dessutom följer eleven aktuella hygienrutiner samt redogör utförligt och nyanserat för hygien, smittspridning och smittskydd i samband med vård av skadade och sjuka djur. Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
När arbetet är genomfört gör eleven en noggrann och utförlig rapportering och dokumentation av sitt arbete och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API