Om kursen
Kursen drycker omfattar punkterna 2 och 4–8 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Dryckeskunskap
Kursen drycker omfattar punkterna 2 och 4–8 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven beskriver översiktligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär och användningsområde.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom området. I arbetet väljer och använder eleven med visst handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
Eleven använder i samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver översiktligt olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker. Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet olika drycker och bedömer deras kvalitet med enkla omdömen. Eleven utformar också i samråd med handledare dryckeslistor.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär och användningsområde.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området. I arbetet väljer och använder eleven med gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. Resultatet är tillfredsställande och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
Eleven använder efter samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver utförligt olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker. Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet olika drycker och bedömer deras kvalitet med enkla omdömen. Eleven utformar också efter samråd med handledare dryckeslistor.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. Eleven samarbetar med andra och använder med viss säkerhet fackspråk. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika drycker framställs och ska hanteras samt deras ursprung, karaktär och användningsområde.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom området. I arbetet väljer och använder eleven med mycket gott handlag relevanta serveringsmetoder, redskap och utrustning. Resultatet är gott och eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och säkert.
Eleven använder efter samråd med handledare någon provningsmetod och beskriver utförligt och nyanserat olika faktorers påverkan på sinnena vid provning av drycker. Dessutom identifierar eleven med säkerhet olika drycker och bedömer deras kvalitet med nyanserade omdömen. Eleven utformar också efter samråd med handledare dryckeslistor.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven samarbetar med andra och använder med säkerhet fackspråk. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API