Om kursen
Kursen elektronikproduktionsteknik omfattar punkterna 1–2, 4 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 2. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Gymnasiekurs 2022 • Elektronikproduktion
Kursen elektronikproduktionsteknik omfattar punkterna 1–2, 4 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 2. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Eleven beskriver översiktligt hur monteringsmaskiner och lödmaskiner är konstruerade och arbetar.
Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande montering och lödning. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument. Eleven utför i samråd med handledare monteringen och lödningen utifrån fastställda kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning. Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är tillfredsställande.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat. Dessutom för eleven enkla resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt hur monteringsmaskiner och lödmaskiner är konstruerade och arbetar.
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande montering och lödning. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument. Eleven utför efter samråd med handledare monteringen och lödningen utifrån fastställda kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning. Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är tillfredsställande.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. Dessutom för eleven välgrundade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur monteringsmaskiner och lödmaskiner är konstruerade och arbetar.
Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande montering och lödning. I planeringen tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument. Eleven utför efter samråd med handledare monteringen och lödningen utifrån fastställda kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning. Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är gott.
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API