Om kursen
Kursen ljus- och bildproduktionsteknik omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ljus- och bildproduktionsteknik.
Gymnasiekurs 2022 • Eventteknik
Kursen ljus- och bildproduktionsteknik omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ljus- och bildproduktionsteknik.
Eleven beskriver översiktligt ljus- och bildanläggningars komponenter, enheter och system. Dessutom redogör eleven översiktligt för säkerhetskrav och arbetsmiljökrav som gäller för ljus- och bildanläggningarna.
Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete samt bygger upp och riggar i samråd med handledare ljus- och bildanläggningar. Dessutom utför eleven enkla systematiska felsökningar och reparationer av anläggningarna. I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknik och utrustning för bild- och videopresentation samt teknik och utrustning för ljussättning. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt uppfyller krav på kvalitet, ergonomi och miljö. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.
Utifrån sitt arbete för eleven enkla resonemang om planeringens och logistikens betydelse för artister, uppdragsgivare, publik och media. Dessutom för eleven enkla resonemang om den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar vid kreativt arbete. Eleven redogör översiktligt för hur bestämmelser om tillstånd för reproduktion och offentliga framföranden ska tillämpas.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt ljus- och bildanläggningars komponenter, enheter och system. Dessutom redogör eleven utförligt för säkerhetskrav och arbetsmiljökrav som gäller för ljus- och bildanläggningarna.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete samt bygger upp och riggar efter samråd med handledare ljus- och bildanläggningar. Dessutom utför eleven systematiska felsökningar och reparationer av anläggningarna. I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknik och utrustning för bild- och videopresentation samt teknik och utrustning för ljussättning. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt uppfyller krav på kvalitet, ergonomi och miljö. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Utifrån sitt arbete för eleven välgrundade resonemang om planeringens och logistikens betydelse för artister, uppdragsgivare, publik och media. Dessutom för eleven välgrundade resonemang om den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar vid kreativt arbete. Eleven redogör utförligt för hur bestämmelser om tillstånd för reproduktion och offentliga framföranden ska tillämpas.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat ljus- och bildanläggningars komponenter, enheter och system. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för säkerhetskrav och arbetsmiljökrav som gäller för ljus- och bildanläggningarna.
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete samt bygger upp och riggar efter samråd med handledare ljus- och bildanläggningar. Dessutom utför eleven avancerade systematiska felsökningar och reparationer av anläggningarna. I arbetet använder eleven med säkerhet teknik och utrustning för bild- och videopresentation samt teknik och utrustning för ljussättning. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt uppfyller krav på kvalitet, ergonomi och miljö. Resultatet av arbetet är gott. När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Utifrån sitt arbete för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om planeringens och logistikens betydelse för artister, uppdragsgivare, publik och media. Dessutom för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar vid kreativt arbete. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur bestämmelser om tillstånd för reproduktion och offentliga framföranden ska tillämpas.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API