Om kursen
Kursen fiske 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 3.
Gymnasiekurs 2022 • Fiske
Kursen fiske 2 omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 3.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Biologisk grund
Eleven redogör översiktligt för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen. Redogörelsen innehåller enkla förklaringar till ekologiska samband och förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer.
Eleven upprättar en enkel plan för fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen. I planen beskriver eleven översiktligt lämpliga fångstmetoder. Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på aktuella förutsättningar. Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter och använder redskap och annan teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske. När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning. Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en loggbok för redovisning av aktuell fångst.
I samband med fiske beskriver eleven översiktligt resultatet av genomförda fångstmetoder. Beskrivningen innehåller enkla bedömningar av fiskarnas storlek och utseende samt enkla förklaringar av biologiska och ekonomiska samband. Eleven identifierar med viss säkerhet de organismer som förekommer i aktuell fångst. Dessutom redogör eleven översiktligt för de parasitangrepp och skador som kan förekomma i en fångst samt för lämpliga åtgärder mot angreppen och skadorna. Eleven redogör översiktligt för vilka fiskarter som kan användas för konsumtion samt för olika sätt att marknadsföra och sälja fiskprodukter. Eleven redogör också översiktligt för hur den aktuella fångsten ska hanteras och förvaras.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen. Redogörelsen innehåller välgrundade förklaringar till ekologiska samband och förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer.
Eleven upprättar en genomarbetad plan för fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen. I planen beskriver eleven utförligt lämpliga fångstmetoder. Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på aktuella förutsättningar. Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter och använder redskap och annan teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske. När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning. Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en loggbok för redovisning av aktuell fångst.
I samband med fiske beskriver eleven utförligt resultatet av genomförda fångstmetoder. Beskrivningen innehåller välgrundade bedömningar av fiskarnas storlek och utseende samt välgrundade förklaringar av biologiska och ekonomiska samband. Eleven identifierar med viss säkerhet de organismer som förekommer i aktuell fångst. Dessutom redogör eleven utförligt för de parasitangrepp och skador som kan förekomma i en fångst samt för lämpliga åtgärder mot angreppen och skadorna. Eleven redogör utförligt för vilka fiskarter som kan användas för konsumtion samt för olika sätt att marknadsföra och sälja fiskprodukter. Eleven redogör också utförligt för hur den aktuella fångsten ska hanteras och förvaras.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen. Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till ekologiska samband och förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer.
Eleven upprättar en genomarbetad plan för fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen. I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat lämpliga fångstmetoder. Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på aktuella förutsättningar. Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter och använder redskap och annan teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske. När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning. Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en loggbok för redovisning av aktuell fångst.
I samband med fiske beskriver eleven utförligt och nyanserat resultatet av genomförda fångstmetoder. Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade bedömningar av fiskarnas storlek och utseende samt välgrundade och nyanserade förklaringar av biologiska och ekonomiska samband. Eleven identifierar med säkerhet de organismer som förekommer i aktuell fångst. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de parasitangrepp och skador som kan förekomma i en fångst samt för lämpliga åtgärder mot angreppen och skadorna. Eleven redogör utförligt och nyanserat för vilka fiskarter som kan användas för konsumtion samt för olika sätt att marknadsföra och sälja fiskprodukter. Eleven redogör också utförligt för hur den aktuella fångsten ska hanteras och förvaras.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API