Om kursen
Kursen fiskevård 2 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på förmåga att planera, genomföra och utvärdera fiskevårdande åtgärder.
Gymnasiekurs 2022 • Fiskevård
Kursen fiskevård 2 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på förmåga att planera, genomföra och utvärdera fiskevårdande åtgärder.
Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med inventering av sjöar och vattendrag, samt namnger svenska fiskarter. Eleven redogör också översiktligt för svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. Dessutom redogör eleven översiktligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. I redogörelsen förklarar eleven enkla samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.
Eleven planerar, genomför och utvärderar i samråd med handledare fiskevårdande åtgärder. I arbetet väljer och använder eleven i samråd med handledare relevant teknisk utrustning. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven redogör också översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.
Eleven planerar, genomför och utvärderar i samråd med handledare fiskeribiologiska undersökningar. I samband med undersökningarna värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data. Eleven gör också enkla sammanställningar och dokumentationer med utgångspunkt från insamlat material och insamlade data.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med inventering av sjöar och vattendrag, samt namnger svenska fiskarter. Eleven redogör också utförligt för svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. Dessutom redogör eleven utförligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. I redogörelsen förklarar eleven samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.
Eleven planerar, genomför och utvärderar efter samråd med handledare fiskevårdande åtgärder. I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.
Eleven planerar, genomför och utvärderar efter samråd med handledare fiskeribiologiska undersökningar. I samband med undersökningarna värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data. Eleven gör också noggranna sammanställningar och dokumentationer med utgångspunkt från insamlat material och insamlade data.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven identifierar med säkerhet, i samband med inventering av sjöar och vattendrag, samt namnger svenska fiskarter. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. I redogörelsen förklarar eleven komplexa samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.
Eleven planerar, genomför och utvärderar efter samråd med handledare fiskevårdande åtgärder. I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.
Eleven planerar, genomför och utvärderar efter samråd med handledare fiskeribiologiska undersökningar. I samband med undersökningarna värderar eleven vatten med nyanserade omdömen utifrån insamlade data. Eleven gör också noggranna och utförliga sammanställningar och dokumentationer med utgångspunkt från insamlat material och insamlade data.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API