Om kursen
Kursen fordons- och transportbranschens villkor och arbetsområden omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Fordons- och transportbranschen
Kursen fordons- och transportbranschens villkor och arbetsområden omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven beskriver översiktligt fordons- och transportbranschernas utveckling och vanligt förekommande verksamhetsområden och yrken, dels var för sig, dels hur de samverkar i arbetslivet. Dessutom beskriver eleven översiktligt medarbetarens roll samt villkor för anställning och företagande inom branscherna.
Eleven utför i samråd med handledare kontroll och underhåll av fordon. I arbetet löser eleven i samråd med handledare enkla uppgifter i bekanta situationer samt använder lämpliga arbetsmetoder och verktyg. Dessutom tar eleven ansvar för maskinella värden samt sin egen och andras säkerhet. Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet. I arbetet redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven redogör översiktligt för olika enkla trafiksituationer och ger exempel på olika handlingsalternativ. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika typer av riskbeteenden i trafiken. I redogörelserna gör eleven enkla bedömningar av trafiksituationerna samt av hur mänskliga faktorer och riskbeteenden påverkar dem.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt fordons- och transportbranschernas utveckling och vanligt förekommande verksamhetsområden och yrken, dels var för sig, dels hur de samverkar i arbetslivet. Dessutom beskriver eleven utförligt medarbetarens roll samt villkor för anställning och företagande inom branscherna.
Eleven utför efter samråd med handledare kontroll och underhåll av fordon. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare komplexa uppgifter i bekanta situationer samt använder lämpliga arbetsmetoder och verktyg. Dessutom tar eleven ansvar för maskinella värden samt sin egen och andras säkerhet. Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet. I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven redogör utförligt för olika trafiksituationer och ger exempel på olika handlingsalternativ. Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av riskbeteenden i trafiken. I redogörelserna gör eleven välgrundade bedömningar av trafiksituationerna samt av hur mänskliga faktorer och riskbeteenden påverkar dem.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fordons- och transportbranschernas utveckling och vanligt förekommande verksamhetsområden och yrken, dels var för sig, dels hur de samverkar i arbetslivet. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat medarbetarens roll samt villkor för anställning och företagande inom branscherna.
Eleven utför efter samråd med handledare kontroll och underhåll av fordon. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare komplexa uppgifter i bekanta och nya situationer samt väljer och använder lämpliga arbetsmetoder och verktyg. Dessutom tar eleven ansvar för maskinella värden samt sin egen och andras säkerhet. Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt använder i sin kommunikation begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet. I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. Dessutom arbetar eleven utifrån de krav på säkerhet och miljö som reglerar arbetet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika komplexa trafiksituationer och ger exempel på olika handlingsalternativ. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika typer av riskbeteenden i trafiken. I redogörelserna gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av trafiksituationerna samt av hur mänskliga faktorer och riskbeteenden påverkar dem.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API