Gymnasiekurs 2022 • Företagsekonomi

Redovisning 1

Kurskod: FÖRRED01 • Ämne: Företagsekonomi • 100 poäng

Om kursen

Kursen redovisning 1 omfattar punkterna 2, 4–5 och 7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 4. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.

Ämne
Företagsekonomi
Kurskod
FÖRRED01
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika typer av företag och företagsformer.
  • Grundläggande lagar och andra bestämmelser som styr företagens redovisning.
  • Grundläggande företagsekonomiska begrepp med särskild betoning på redovisning.
  • Budgeteringens syfte, innehåll och utformning.
  • Vanligt förekommande affärshändelser med tillhörande verifikationer samt registrering av affärshändelser med hjälp av kontoplan och adekvat teknik.
  • Bokslut med enkla periodiseringar och enkel räkenskapsanalys. I samband med det behandlas revisionens funktion i en verksamhet.
  • Ekonomiska rapporter och blanketter, till exempel företags årsredovisning och momsdeklaration.
  • Datorbaserat redovisningssystem. I samband med det behandlas säkerhets- och kontrollfrågor förknippade med databehandling.

Betygskriterier

Betyget E

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt redovisningens och revisionens funktion i företaget med hjälp av några exempel. Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan företagens redovisning och deras samhällsansvar. Dessutom redogör eleven översiktligt för grundläggande lagar och andra bestämmelser som påverkar utformningen av företagens redovisning.

Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp inom redovisning. Vidare använder eleven med viss säkerhet enkla redovisningstekniska metoder.

Eleven formulerar med viss säkerhet enkla frågeställningar inom redovisning, samlar i samråd med handledare in information från olika källor och gör en enkel bedömning av informationens trovärdighet. Eleven sammanställer informationen, för enkla resonemang och drar enkla slutsatser. Dessutom deltar eleven i samtal om andra frågeställningar inom redovisning samt ger enkla argument för sina ståndpunkter.

Eleven använder i samråd med handledare relevant teknik för kommunikation, beräkningar, informationssökning, presentation och dokumentation.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Betyget C

Eleven beskriver utförligt redovisningens och revisionens funktion i företaget med hjälp av några exempel. Eleven diskuterar utförligt sambandet mellan företagens redovisning och deras samhällsansvar. Dessutom redogör eleven utförligt för grundläggande lagar och andra bestämmelser som påverkar utformningen av företagens redovisning.

Eleven redogör utförligt för innebörden av begrepp inom redovisning. Vidare använder eleven med viss säkerhet redovisningstekniska metoder.

Eleven formulerar med viss säkerhet frågeställningar inom redovisning, samlar efter samråd med handledare in information från olika källor och gör en välgrundad bedömning av informationens trovärdighet. Eleven sammanställer informationen, för välgrundade resonemang och drar välgrundade slutsatser. Dessutom deltar eleven i samtal om andra frågeställningar inom redovisning samt ger välgrundade argument för sina ståndpunkter.

Eleven använder efter samråd med handledare relevant teknik för kommunikation, beräkningar, informationssökning, presentation och dokumentation.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat redovisningens och revisionens funktion i företaget med hjälp av några exempel. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sambandet mellan företagens redovisning och deras samhällsansvar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för grundläggande lagar och andra bestämmelser som påverkar utformningen av företagens redovisning. I redogörelsen reflekterar eleven över lagarnas och bestämmelsernas syfte och effekter.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av begrepp inom redovisning. Vidare väljer och använder eleven med säkerhet redovisningstekniska metoder.

Eleven formulerar med säkerhet komplexa frågeställningar inom redovisning, samlar efter samråd med handledare in information från olika, även mer avancerade, källor och gör en välgrundad och nyanserad bedömning av informationens trovärdighet. Eleven sammanställer informationen på ett strukturerat sätt, för välgrundade och nyanserade resonemang och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. Dessutom deltar eleven i samtal om andra frågeställningar inom redovisning, diskuterar dem ur olika perspektiv samt ger välgrundade och nyanserade argument för sina ståndpunkter.

Eleven använder efter samråd med handledare relevant teknik för kommunikation, beräkningar, informationssökning, presentation och dokumentation.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

AI-stöd för Företagsekonomi – FÖRRED01

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API