Om kursen
Kursen båthantering och underhåll omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Fritidsbåtteknik
Kursen båthantering och underhåll omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven beskriver översiktligt fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. Dessutom beskriver eleven översiktligt huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. Vidare beskriver eleven översiktligt olika underhållsmaterials egenskaper och funktion.
Eleven utför i samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar. Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. Dessutom använder eleven den arbetsmetod och med visst handlag de verktyg och den utrustning som passar för uppgiften utifrån givna instruktioner. Under arbetet hanterar eleven i samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
I samband med arbetet gör eleven en enkel riskbedömning. Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Eleven beskriver översiktligt yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. Dessutom beskriver eleven utförligt huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. Vidare beskriver eleven utförligt olika underhållsmaterials egenskaper och funktion.
Eleven utför efter samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar. Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning. Dessutom använder eleven arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. Under arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
I samband med arbetet gör eleven en riskbedömning. Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.
Eleven beskriver utförligt yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika underhållsmaterials egenskaper och funktion.
Eleven utför efter samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar. Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning och motiverar sina val. Dessutom använder eleven arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. Under arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt. I arbetet använder eleven med säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
I samband med arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning. Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API