Om kursen
Kursen den unga hästens utveckling 2 omfattar punkterna 3, 6–7 och 9–11 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Hästkunskap
Kursen den unga hästens utveckling 2 omfattar punkterna 3, 6–7 och 9–11 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven gör enkla bedömningar av unghästars styrkor och svagheter.
Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. I planeringen upprättar eleven en enkel skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning. Vidare gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar i samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt. I arbetet hanterar eleven med visst handlag unghästar.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar. Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. Eleven för enkla journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
Eleven redogör översiktligt för marknadsföring och försäljning av unghästar. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven gör välgrundade bedömningar av unghästars styrkor och svagheter.
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning. Vidare gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt. I arbetet hanterar eleven med gott handlag unghästar.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar. Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. Eleven för noggranna journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
Eleven redogör utförligt för marknadsföring och försäljning av unghästar. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av unghästars styrkor och svagheter.
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning. Vidare gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt. I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag unghästar.
Resultatet av arbetet är gott. Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar. Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. Eleven för noggranna och utförliga journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för marknadsföring och försäljning av unghästar. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API