Om kursen
Kursen industriell design 1 omfattar punkterna 1–5 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Industriell design
Kursen industriell design 1 omfattar punkterna 1–5 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven redogör övergripande för industriell designs betydelse ur flera perspektiv såväl historiskt som i nutid. Eleven resonerar övergripande om den industriella designprocessen och de kriterier som industriell design ska ta hänsyn till.
Eleven genomför efter samråd en industriell designprocess, arbetar med säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder samt utvärderar med säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat.
Eleven formulerar efter samråd med handledare designkriterier och föreslår välgrundade lösningar och industriellt anpassade designförslag på bekanta problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade omdömen.
Eleven skapar och visualiserar med säkerhet några förslag manuellt och digitalt samt presenterar dem med säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper. Eleven väljer efter samråd med handledare material och industriell produktionsmetod för den produkt som ska tillverkas.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för industriell designs betydelse ur flera perspektiv såväl historiskt som i nutid. Eleven resonerar övergripande om den industriella designprocessen och de kriterier som industriell design ska ta hänsyn till.
Eleven genomför självständigt efter samråd en industriell designprocess, arbetar med god säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder och utvärderar med god säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat.
Eleven formulerar självständigt efter samråd med handledare designkriterier och föreslår välgrundade och nyanserade lösningar och industriellt anpassade designförslag på i huvudsak bekanta, men även obekanta, problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade omdömen.
Eleven skapar och visualiserar med god säkerhet några förslag manuellt och digitalt samt presenterar dem med god säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper. Eleven väljer självständigt efter samråd med handledare material och industriell produktionsmetod för den produkt som ska tillverkas.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för industriell designs betydelse ur flera perspektiv såväl historiskt som i nutid. Eleven resonerar utförligt och nyanserat om den industriella designprocessen och de kriterier som industriell design ska ta hänsyn.
Eleven genomför självständigt en industriell designprocess, arbetar med mycket god säkerhet teambaserat i industriella projekt med kreativa och problemlösande arbetsmetoder och utvärderar med mycket god säkerhet den egna processen och hur den påverkar projektets slutresultat.
Eleven formulerar självständigt designkriterier och föreslår välgrundade och nyanserade lösningar och industriellt anpassade designförslag på både bekanta och obekanta problemställningar som eleven därefter analyserar, värderar och prioriterar med välgrundade och nyanserade omdömen.
Eleven skapar och visualiserar med mycket god säkerhet några förslag manuellt och digitalt samt presenterar dem med mycket god säkerhet muntligt och skriftligt för olika målgrupper. Eleven ger även förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven väljer självständigt material och industriell produktionsmetod för den produkt som ska tillverkas.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API