Om kursen
Kursen nätverks- och kommunikationstjänster omfattar punkterna 1–2, 4–7 och 9 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Informationsteknisk arkitektur och infrastruktur
Kursen nätverks- och kommunikationstjänster omfattar punkterna 1–2, 4–7 och 9 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven redogör översiktligt för begrepp och teorier inom teknikområdet samt beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos olika nätverks- och kommunikationstjänster och hur driftsäkerhet kan uppnås. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika nätverks- och kommunikationstjänster på ett informationssäkert sätt kan integreras i nya eller förbättrade system.
Eleven analyserar i samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven i samråd med handledare nätverks- och kommunikationstjänster och integrerar dem i nya eller förbättrade system. Eleven utför sitt arbete med visst handlag och automatiserar rutinuppgifter. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven presenterar med viss säkerhet sitt arbete med hjälp av något presentationsverktyg.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för begrepp och teorier inom teknikområdet samt beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos olika nätverks- och kommunikationstjänster och hur driftsäkerhet kan uppnås. Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika nätverks- och kommunikationstjänster på ett informationssäkert sätt kan integreras i nya eller förbättrade system.
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven efter samråd med handledare nätverks- och kommunikationstjänster och integrerar dem i nya eller förbättrade system. Eleven utför sitt arbete med gott handlag och automatiserar rutinuppgifter. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven presenterar med viss säkerhet sitt arbete med hjälp av något presentationsverktyg.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för begrepp och teorier inom teknikområdet samt beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos olika nätverks- och kommunikationstjänster och hur driftsäkerhet kan uppnås. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika nätverks- och kommunikationstjänster på ett informationssäkert sätt kan integreras i nya eller förbättrade system.
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. Resultatet av arbetet är gott. Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven efter samråd med handledare nätverks- och kommunikationstjänster och integrerar dem i nya eller förbättrade system. Eleven utför sitt arbete med mycket gott handlag och automatiserar rutinuppgifter. I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. Resultatet av arbetet är gott i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven presenterar med säkerhet sitt arbete med hjälp av något presentationsverktyg.
När eleven samråder med handledare bedömer eleven med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API