Om kursen
Kursen transport och spedition omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte med särskild betoning på punkterna 5–9. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Gymnasiekurs 2022 • Inköp och logistik
Kursen transport och spedition omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte med särskild betoning på punkterna 5–9. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Eleven redogör översiktligt för hur köp och försäljning av frakt- och transportlösningar kan genomföras samt värderar med enkla omdömen olika transportlösningar. Dessutom redogör eleven översiktligt för transportbranschens utveckling och struktur och de arbetsuppgifter och yrken som finns inom branschen.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom transport- och speditionsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. Dessutom beräknar eleven i samråd med handledare kostnader för olika frakt- och transportlösningar. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven redogör översiktligt för arbetsmiljöfrågor. Dessutom diskuterar eleven översiktligt transport- och speditionsfrågor utifrån rättvis handel och hållbar utveckling.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för hur köp och försäljning av frakt- och transportlösningar kan genomföras samt värderar med enkla omdömen olika transportlösningar. Dessutom redogör eleven översiktligt för transportbranschens utveckling och struktur och de arbetsuppgifter och yrken som finns inom branschen.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom transport- och speditionsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. Dessutom beräknar eleven efter samråd med handledare kostnader för olika frakt- och transportlösningar. Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven redogör utförligt för arbetsmiljöfrågor. Dessutom diskuterar eleven utförligt transport- och speditionsfrågor utifrån rättvis handel och hållbar utveckling.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur köp och försäljning av frakt- och transportlösningar kan genomföras samt värderar med nyanserade omdömen olika transportlösningar. Dessutom redogör eleven översiktligt för transportbranschens utveckling och struktur och de arbetsuppgifter och yrken som finns inom branschen.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom transport- och speditionsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. Dessutom beräknar eleven efter samråd med handledare kostnader för olika frakt- och transportlösningar och föreslår utifrån det olika transportalternativ. Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt samt tar egna initiativ i arbetet. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsmiljöfrågor. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat transport- och speditionsfrågor utifrån rättvis handel och hållbar utveckling.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API