Om kursen
Kursen film- och tv-kunskap omfattar punkterna 1–2 och 4–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Gymnasiekurs 2022 • Konst och kultur
Kursen film- och tv-kunskap omfattar punkterna 1–2 och 4–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Eleven redogör översiktligt för centrala företeelser i film- och tv-historien samt gör enkla kopplingar till nutiden. Eleven redogör också översiktligt för centrala drag i fiktionsfilm och dokumentärt berättande samt i några film- och tv-genrer. Dessutom diskuterar eleven översiktligt filmmediets estetik.
Eleven för enkla resonemang kring samband mellan film och samhälle, kring föreställningar om kreativa miljöer samt kring etiska frågor och dilemman inom film och tv.
Utifrån centrala filmvetenskapliga begrepp och verktyg för eleven enkla resonemang om stil, innehåll och bärande tankar i filmverk och filmskapande från olika tider och epoker. Eleven gör enkla tolkningar och analyser av olika filmiska uttryckssätt både muntligt och skriftligt och ger enkla förklaringar till sina tolkningar och analyser. Vidare formulerar eleven enkla reflektioner över egna filmupplevelser. I sin tolkning och analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp och metoder.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för centrala företeelser i film- och tv-historien samt gör välgrundade kopplingar till nutiden. Eleven redogör också utförligt för centrala drag i fiktionsfilm och dokumentärt berättande samt i några film- och tv-genrer. Dessutom diskuterar eleven utförligt filmmediets estetik.
Eleven för välgrundade resonemang kring samband mellan film och samhälle, kring föreställningar om kreativa miljöer samt kring etiska frågor och dilemman inom film och tv.
Utifrån centrala filmvetenskapliga begrepp och verktyg för eleven välgrundade resonemang om stil, innehåll och bärande tankar i filmverk och filmskapande från olika tider och epoker. Eleven gör tolkningar och analyser av olika filmiska uttryckssätt både muntligt och skriftligt och ger välgrundade förklaringar till sina tolkningar och analyser. Vidare formulerar eleven välgrundade reflektioner över egna filmupplevelser. I sin tolkning och analys använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp och metoder.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för centrala företeelser i film- och tv-historien samt gör välgrundade och nyanserade kopplingar till nutiden. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för centrala drag i fiktionsfilm och dokumentärt berättande samt i flera film- och tv-genrer. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat filmmediets estetik.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang kring samband mellan film och samhälle, kring föreställningar om kreativa miljöer samt kring etiska frågor och dilemman inom film och tv.
Utifrån centrala filmvetenskapliga begrepp och verktyg för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om stil, innehåll och bärande tankar i filmverk och filmskapande från olika tider och epoker. Eleven gör komplexa tolkningar och analyser av olika filmiska uttryckssätt både muntligt och skriftligt och ger välgrundade och nyanserade förklaringar till sina tolkningar och analyser. Vidare formulerar eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över egna filmupplevelser. I sin tolkning och analys använder eleven med säkerhet relevanta begrepp och metoder.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API