Gymnasiekurs 2022 • Kyl- och värmepumpsteknik

Kyl- och värmepumpsteknik – grund

Kurskod: KYLKYO0 • Ämne: Kyl- och värmepumpsteknik • 100 poäng

Om kursen

Kursen kyl- och värmepumpsteknik – grund omfattar punkterna 1–3 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.

Ämne
Kyl- och värmepumpsteknik
Kurskod
KYLKYO0
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kylsystemets uppbyggnad och funktion.
  • Olika uppbyggnadssätt, till exempel direkta, delvis indirekta och fullständigt indirekta system.
  • Kylsystemets komponenters uppgifter och funktioner samt hållbarhet, korrosionsskydd och mekanisk påverkan.
  • Hantering av olika köldmedier och nödvändiga miljöaspekter på dem.
  • Arbetsmiljöaspekter på köldmedier, köldbärare och oljor.
  • Driftövervakning med mätning och övervakning av tryck och temperatur samt läcksökning.
  • Mätning av överhettning och underkylning i kylprocesser.
  • Egenkontroll av kyl- och värmepumpsaggregat.

Betygskriterier

Betyget E

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt grundläggande principer för olika kyl- och värmepumpssystem. Dessutom redogör eleven översiktligt för vanliga kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion, komponenternas egenskaper samt vanligt förekommande fel, hur dessa kan uppstå och åtgärdas. Eleven redogör även översiktligt för de miljökrav som gäller verksamheten.

Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enkla driftövervakningsuppgifter utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar och lagar och andra bestämmelser. Inför arbetsuppgiften gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. Vidare väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material. Eleven utför arbetsuppgiften i samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. Eleven samarbetar med andra och använder enkelt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Betyget C

Eleven beskriver utförligt grundläggande principer för olika kyl- och värmepumpssystem. Dessutom redogör eleven utförligt för vanliga kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion, komponenternas egenskaper samt vanligt förekommande fel, hur dessa kan uppstå och åtgärdas. Eleven redogör även utförligt för de miljökrav som gäller verksamheten.

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla driftövervakningsuppgifter utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar och lagar och andra bestämmelser. Inför arbetsuppgiften gör eleven en riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. Vidare väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material. Eleven utför arbetsuppgiften efter samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. Eleven samarbetar med andra och använder fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat grundläggande principer för olika kyl- och värmepumpssystem. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vanliga kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion, komponenternas egenskaper samt vanligt förekommande fel, hur dessa kan uppstå och åtgärdas. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller verksamheten.

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla och även avancerade driftövervakningsuppgifter utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar och lagar och andra bestämmelser. Inför arbetsuppgiften gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. Vidare väljer eleven med säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material. Eleven utför arbetsuppgiften efter samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. Eleven samarbetar med andra och använder nyanserat fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

AI-stöd för Kyl- och värmepumpsteknik – KYLKYO0

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API