Om kursen
Kursen kyl- och värmepumpsteknik – installation omfattar punkterna 1–2, 4 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Kyl- och värmepumpsteknik
Kursen kyl- och värmepumpsteknik – installation omfattar punkterna 1–2, 4 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven beskriver översiktligt vanliga kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion samt komponenternas och materialens egenskaper, funktion och användningsområde. Eleven redogör även översiktligt för de miljökrav som gäller verksamheten.
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare installation av rör- och elsystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar samt lagar och andra bestämmelser. Inför arbetet gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. Vidare tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer samt väljer med viss säkerhet lämplig utrustning och metod. Eleven utför arbetsuppgiften i samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Efter utförd installation genomför eleven i samråd med handledare provdrift samt mäter och dokumenterar provdata. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. Eleven samarbetar med andra och använder enkelt fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt vanliga kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion samt komponenternas och materialens egenskaper, funktion och användningsområde. Eleven redogör även utförligt för de miljökrav som gäller verksamheten.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare installation av rör- och elsystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar samt lagar och andra bestämmelser. Inför arbetet gör eleven en riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. Vidare tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer samt väljer med viss säkerhet lämplig utrustning och metod. Eleven utför arbetsuppgiften efter samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Efter utförd installation genomför eleven efter samråd med handledare provdrift samt mäter och dokumenterar provdata. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. Eleven samarbetar med andra och använder fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vanliga kyl- och värmepumpanläggningars tekniska konstruktion samt komponenternas och materialens egenskaper, funktion och användningsområde. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller verksamheten.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare installation av rör- och elsystem utifrån arbetsbeskrivningar, ritningar samt lagar och andra bestämmelser. Inför arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. Vidare tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer samt väljer med säkerhet lämplig utrustning och metod. Eleven utför arbetsuppgiften efter samråd med handledare och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Efter utförd installation genomför eleven efter samråd med handledare provdrift samt mäter och dokumenterar provdata. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. Eleven samarbetar med andra och använder nyanserat fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API