Om kursen
Kursen lackeringssystem omfattar punkterna 2–4, 6 och 8–10 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Lackeringsteknik
Kursen lackeringssystem omfattar punkterna 2–4, 6 och 8–10 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven beskriver översiktligt olika produkter och moment som bygger lackeringssystemen. Eleven beskriver också översiktligt verkstadens layout, skötsel av utrustning, användning av konventionell och tryckmatad sprututrustning samt övriga maskiner som krävs för arbetets utförande. Dessutom beskriver eleven översiktligt de kemiska produkter som ingår i produktionen och den miljöpåverkan de har.
Eleven utför i samråd med handledare enkel lackering med olika appliceringstekniker och med de produkter och den utrustning som arbetet kräver. Eleven gör enkla bedömningar av ytdefekter samt föreslår i bekanta situationer lämpliga åtgärder. I arbetet följer eleven en given kravspecifikation. Dessutom väljer och använder eleven i bekanta situationer polermedel och polerutrustning för vård av lackerade ytor. Eleven fastställer kulör och föreslår i bekanta situationer alternativ variant för reparationslackering.
Eleven hittar och använder med viss säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver. Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt använder skyddsutrustning enligt praxis och underhåller sin personliga skyddsutrustning. Dessutom tar eleven viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt olika produkter och moment som bygger lackeringssystemen. Eleven beskriver också utförligt verkstadens layout, skötsel av utrustning, användning av konventionell och tryckmatad sprututrustning samt övriga maskiner som krävs för arbetets utförande. Dessutom beskriver eleven utförligt de kemiska produkter som ingår i produktionen och den miljöpåverkan de har.
Eleven utför efter samråd med handledare lackering med olika appliceringstekniker och med de produkter och den utrustning som arbetet kräver. Eleven gör välgrundade bedömningar av ytdefekter samt föreslår i bekanta och delvis nya situationer lämpliga åtgärder. I arbetet följer eleven en given kravspecifikation. Dessutom väljer och använder eleven i bekanta och delvis nya situationer polermedel och polerutrustning för vård av lackerade ytor. Eleven fastställer kulör och föreslår i bekanta och delvis nya situationer alternativ variant för reparationslackering.
Eleven hittar och använder med viss säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver. Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt använder skyddsutrustning enligt praxis och underhåller sin personliga skyddsutrustning. Dessutom tar eleven hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven samarbetar, medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika produkter och moment som bygger lackeringssystemen. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat verkstadens layout, skötsel av utrustning, användning av konventionell och tryckmatad sprututrustning samt övriga maskiner som krävs för arbetets utförande. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de kemiska produkter som ingår i produktionen och den miljöpåverkan de har.
Eleven utför efter samråd med handledare avancerad lackering med olika appliceringstekniker och med de produkter och den utrustning som arbetet kräver. Eleven gör välgrundade och nyanserade bedömningar av ytdefekter samt föreslår i bekanta och nya situationer lämpliga åtgärder. I arbetet följer eleven en given kravspecifikation. Dessutom väljer och använder eleven i bekanta och nya situationer polermedel och polerutrustning för vård av lackerade ytor. Eleven fastställer kulör och föreslår i bekanta och nya situationer alternativ variant för reparationslackering.
Eleven hittar och använder med säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver. Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt använder skyddsutrustning enligt praxis och underhåller sin personliga skyddsutrustning. Dessutom tar eleven hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.
Eleven samarbetar, medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API