Om kursen
Kursen låsinstallation omfattar punkterna 2–7 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Lås- och passerteknik
Kursen låsinstallation omfattar punkterna 2–7 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven planerar och utför vanligt förekommande låstekniska arbeten i olika dörrmiljöer med visst handlag på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Inför arbetet väljer eleven, i samråd med handledare, material och metoder anpassade för uppgiften och utifrån gällande lagar, bestämmelser och särskilda branschkrav.
Eleven använder, i samråd med handledare, scheman, ritningar och övriga anvisningar för att utföra arbetet. I sitt arbete väljer eleven, i samråd med handledare, verktyg, instrument och övrig utrustning anpassade för uppgiften och använder dem med visst handlag. Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem i samråd med handledare.
Eleven dokumenterar och rapporterar med viss säkerhet sitt arbete utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området. Eleven utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven kontrollerar och felsöker, i samråd med handledare, anläggningar och system samt avhjälper enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga låssystem.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen i samråd med handledare. Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven planerar och utför vanligt förekommande låstekniska arbeten i olika dörrmiljöer med gott handlag på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Inför arbetet väljer eleven, efter samråd med handledare, material och metoder anpassade för uppgiften och utifrån gällande lagar, bestämmelser och särskilda branschkrav.
Eleven använder, efter samråd med handledare, scheman, ritningar och övriga anvisningar för att utföra arbetet. I sitt arbete väljer eleven, efter samråd med handledare, verktyg, instrument och övrig utrustning anpassade för uppgiften och använder dem med gott handlag. Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven dokumenterar och rapporterar med viss säkerhet sitt arbete utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven kontrollerar och felsöker, efter samråd med handledare, anläggningar och system samt avhjälper fel som uppkommer i såväl nya som befintliga låssystem.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen efter samråd med handledare. Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett gott sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven planerar och utför vanligt förekommande låstekniska arbeten i olika dörrmiljöer med mycket gott handlag på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Inför arbetet väljer eleven, efter samråd med handledare, material och metoder anpassade för uppgiften och utifrån gällande lagar, bestämmelser och särskilda branschkrav.
Eleven använder, efter samråd med handledare, scheman, ritningar och övriga anvisningar för att utföra arbetet. I sitt arbete väljer eleven, efter samråd med handledare, verktyg, instrument och övrig utrustning anpassade för uppgiften och använder dem med mycket gott handlag. Under arbetet upptäcker eleven problem som uppstår och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven dokumenterar och rapporterar med säkerhet sitt arbete utifrån de bestämmelser och standarder som finns inom området. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven kontrollerar och felsöker, efter samråd med handledare, anläggningar och system samt avhjälper komplexa fel som uppkommer i såväl nya som befintliga låssystem.
Eleven kontrollerar säkerheten och driftsätter installationen efter samråd med handledare. Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett mycket gott sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API