Om kursen
Kursen låsteknik omfattar punkterna 1–4 och 7 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Lås- och passerteknik
Kursen låsteknik omfattar punkterna 1–4 och 7 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven redogör översiktligt för egenskaper, funktioner och användningsområden hos låstekniska system både ur ett historiskt och nutida perspektiv. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur låskodning, dörrstyrning och förvaringsenheter används och fungerar.
Eleven utför, i samråd med handledare, vanligt förekommande låstekniska arbeten utifrån de säkerhetsnivåer, metoder, kod- och systemlåsningsprinciper som används i branschen. Arbetet utförs enligt de rutiner och yrkesetiska regler som finns i branschen och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven tolkar och upprättar, i samråd med handledare, låsscheman och beräkningar av låssystem.
Eleven redogör översiktligt för de lagar och bestämmelser som gäller inom området. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika typer av risker och arbetsmiljökrav vid uppbyggnad och installation av lås och låsanläggningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för egenskaper, funktioner och användningsområden hos låstekniska system både ur ett historiskt och nutida perspektiv. Dessutom redogör eleven utförligt för hur låskodning, dörrstyrning och förvaringsenheter används och fungerar.
Eleven utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande låstekniska arbeten utifrån de säkerhetsnivåer, metoder, kod- och systemlåsningsprinciper som används i branschen. Arbetet utförs enligt de rutiner och yrkesetiska regler som finns i branschen och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven tolkar och upprättar, efter samråd med handledare, låsscheman och beräkningar av låssystem.
Eleven redogör utförligt för de lagar och bestämmelser som gäller inom området. Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av risker och arbetsmiljökrav vid uppbyggnad och installation av lås och låsanläggningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för egenskaper, funktioner och användningsområden hos låstekniska system både ur ett historiskt och nutida perspektiv. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur låskodning, dörrstyrning och förvaringsenheter används och fungerar.
Eleven utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande låstekniska arbeten utifrån de säkerhetsnivåer, metoder, kod- och systemlåsningsprinciper som används i branschen. Arbetet utförs enligt de rutiner och yrkesetiska regler som finns i branschen och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett gott sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven tolkar och upprättar, efter samråd med handledare, låsscheman och beräkningar av låssystem.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de lagar och bestämmelser som gäller inom området. Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av risker och arbetsmiljökrav vid uppbyggnad och installation av lås och låsanläggningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API