Gymnasiekurs 2022 • Människan

Internationellt arbete

Kurskod: MÄNINA0 • Ämne: Människan • 100 poäng

Om kursen

Kursen internationellt arbete omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 2.

Ämne
Människan
Kurskod
MÄNINA0
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vård och omsorg i olika länder och hur kulturer påverkar synen på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, medicinsk behandling, vård och omsorg samt liv och död.
  • Olika länders organisation av vård och omsorg. Personalkategorier och utbildning.
  • Normer och värderingar inom vård och omsorg i olika länder.
  • Hälsoproblem orsakade av till exempel infektionssjukdomar eller vattenbrist, av krig eller katastrofer.
  • Internationella överenskommelser.
  • Biståndsorganisationer och biståndsarbete.
  • Etiska riktlinjer som är centrala för vård- och omsorgsarbete i olika länder samt värdekonflikter.
  • Sociala aspekter och genusaspekter på hälsa och välbefinnande i olika länder.
  • Det egna förhållningssättet och den egna rollen i mötet med patienter och brukare samt med olika länders vård- och omsorgsstruktur.

Betygskriterier

Betyget E

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt vård och omsorg i några länder samt hur kultur, normer och värderingar påverkar vården och omsorgen i dem. Dessutom gör eleven enkla jämförelser med vården i Sverige.

Eleven beskriver översiktligt några hälsoproblem i ett internationellt perspektiv. Eleven redogör även översiktligt för internationella överenskommelser och biståndsarbete. Dessutom diskuterar eleven översiktligt värdekonflikter inom vård och omsorg i några länder. I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i dessa frågor. I diskussionen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp.

Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang. Detta gör eleven i samråd med handledare. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Betyget C

Eleven beskriver utförligt vård och omsorg i några länder samt hur kultur, normer och värderingar påverkar vården och omsorgen i dem. Dessutom gör eleven utförliga jämförelser med vården i Sverige.

Eleven beskriver utförligt några hälsoproblem i ett internationellt perspektiv. Eleven redogör även utförligt för internationella överenskommelser och biståndsarbete. Dessutom diskuterar eleven utförligt värdekonflikter inom vård och omsorg i några länder. I diskussionen värderar eleven med enkla omdömen olika ställningstaganden i dessa frågor. I diskussionen använder eleven med viss säkerhet centrala etiska begrepp.

Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang. Detta gör eleven efter samråd med handledare. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård och omsorg i några länder samt hur kultur, normer och värderingar påverkar vården och omsorgen i dem. Dessutom gör eleven utförliga och nyanserade jämförelser med vården i Sverige.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat några hälsoproblem i ett internationellt perspektiv. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för internationella överenskommelser och biståndsarbete. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat värdekonflikter inom vård och omsorg i några länder. I diskussionen värderar eleven med nyanserade omdömen olika ställningstaganden i dessa frågor. I diskussionen använder eleven med säkerhet centrala etiska begrepp.

Eleven kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang. Detta gör eleven efter samråd med handledare. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen det egna förhållningssättet i mötet med patienter och brukare samt ger förslag på hur det egna förhållningssättet kan utvecklas.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

AI-stöd för Människan – MÄNINA0

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API