Om kursen
Kursen båtel 1 omfattar punkterna 1–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Marin el och elektronik
Kursen båtel 1 omfattar punkterna 1–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven beskriver översiktligt elektriska system som förekommer i fritidsbåtar.
Eleven utför i samråd med handledare enklare elinstallationer och servicearbeten på elektriska installationer i fritidsbåtar. Dessutom dimensionerar och driftsätter eleven i samråd med handledare installationer. Eleven gör en enkel planering inför arbetet. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. Eleven använder med visst handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Dessutom beskriver eleven översiktligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocess och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt elektriska system som förekommer i fritidsbåtar.
Eleven utför efter samråd med handledare enklare elinstallationer och servicearbeten på elektriska installationer i fritidsbåtar. Dessutom dimensionerar och driftsätter eleven efter samråd med handledare installationer. Eleven gör en enkel planering inför arbetet. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. Eleven använder med gott handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat elektriska system som förekommer i fritidsbåtar.
Eleven utför efter samråd med handledare enklare elinstallationer och servicearbeten på elektriska installationer i fritidsbåtar. Dessutom dimensionerar och driftsätter eleven efter samråd med handledare installationer. Eleven gör en genomarbetad planering inför arbetet. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. Eleven använder med mycket gott handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. Dessutom beskriver eleven utförligt lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API