Gymnasiekurs 2022 • Marin el och elektronik

Motorelektronik 1

Kurskod: MAIMOT01 • Ämne: Marin el och elektronik • 100 poäng

Om kursen

Kursen motorelektronik 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.

Ämne
Marin el och elektronik
Kurskod
MAIMOT01
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kontroll och övervakningssystem för marina motorer samt vilka krav på presentation och larm som förekommer.
  • Funktioner på givare och aktuatorer ingående i marina motorers styrsystem.
  • Faktorer som påverkar motorns driftförhållanden.
  • Inkoppling av elektroniksystem för marina motorer.
  • Sammankopplingstekniker för kommunikation mellan motortekniska installationer och annan utrustning.
  • Branschanpassade diagnossystem för service, underhåll samt felsökning.
  • Systematisk felsökning på motorelektroniska system.
  • Tolkning av installationsbeskrivningar och servicemanualer.
  • Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
  • Beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnader.
  • Dokumentation, presentation och utvärdering av arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna. Dessutom redogör eleven översiktligt för faktorer som påverkar motorns driftförhållanden.

Eleven utför i samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem. Dessutom utför eleven i samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och annan utrustning. I arbetet använder eleven med visst handlag diagnosutrustning och mätinstrument för systematisk felsökning. Eleven uppdaterar i samråd med handledare mjukvara för motorinstallationer. Inför arbetet gör eleven en enkel planering. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet installations- och servicemanualer. Vidare använder eleven med visst handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocessen och resultatet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Betyget C

Eleven redogör utförligt för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna. Dessutom redogör eleven utförligt för faktorer som påverkar motorns driftförhållanden.

Eleven utför efter samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och annan utrustning. I arbetet använder eleven med gott handlag diagnosutrustning och mätinstrument för systematisk felsökning. Eleven uppdaterar efter samråd med handledare mjukvara för motorinstallationer. Inför arbetet gör eleven en enkel planering. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet installations- och servicemanualer. Vidare använder eleven med gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocessen och resultatet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för funktion och användningsområden hos styr- och övervakningssystem för marina motorer samt de ingående delarna. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar motorns driftförhållanden.

Eleven utför efter samråd med handledare arbeten i marina motorers elektroniksystem. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare sammankoppling mellan motortekniska installationer och annan utrustning. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag diagnosutrustning och mätinstrument för systematisk felsökning. Eleven uppdaterar efter samråd med handledare mjukvara för motorinstallationer. Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. I arbetet tolkar och använder eleven med säkerhet installations- och servicemanualer. Vidare använder eleven med mycket gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

AI-stöd för Marin el och elektronik – MAIMOT01

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API