Om kursen
Kursen textproduktion omfattar punkterna 4, 5 och 7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Gymnasiekurs 2022 • Mediekommunikation
Kursen textproduktion omfattar punkterna 4, 5 och 7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Eleven för, utifrån olika textexempel, enkla resonemang om texten som uttrycksmedel utifrån texttyp, syfte, mottagare och textens förmåga att bära budskap. Dessutom drar eleven enkla slutsatser om olika texters påverkan på olika målgrupper. Eleven redogör översiktligt för skillnaderna mellan intern och extern kommunikation.
Eleven producerar faktabaserade och sakliga enkla journalistiska texter. Dessutom producerar eleven enkla texter med informativt och reklaminriktat innehåll. I arbetet använder eleven med viss säkerhet något journalistiskt och reklamorienterat arbetssätt. Texterna som eleven producerar är till viss del anpassade till genren och till syfte och målgrupp samt uppvisar en tillfredsställande språklig kvalitet.
Eleven använder med viss säkerhet olika kanaler och källor som underlag i sitt arbete samt värderar dem med enkla omdömen utifrån deras relevans och användbarhet.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven för, utifrån olika textexempel, välgrundade resonemang om texten som uttrycksmedel utifrån texttyp, syfte, mottagare och textens förmåga att bära budskap. Dessutom drar eleven välgrundade slutsatser om olika texters påverkan på olika målgrupper. Eleven redogör utförligt för skillnaderna mellan intern och extern kommunikation.
Eleven producerar faktabaserade och sakliga journalistiska texter. Dessutom producerar eleven texter med informativt och reklaminriktat innehåll. I arbetet använder eleven med viss säkerhet något journalistiskt och reklamorienterat arbetssätt. Texterna som eleven producerar är anpassade till genren och till syfte och målgrupp samt uppvisar en tillfredsställande språklig kvalitet.
Eleven använder med viss säkerhet olika kanaler och källor som underlag i sitt arbete samt värderar dem med enkla omdömen utifrån deras relevans och användbarhet.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven för, utifrån olika textexempel, välgrundade och nyanserade resonemang om texten som uttrycksmedel utifrån texttyp, syfte, mottagare och textens förmåga att bära budskap. Dessutom drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om olika texters påverkan på olika målgrupper. Eleven redogör utförligt och nyanserat för skillnaderna mellan intern och extern kommunikation.
Eleven producerar faktabaserade och sakliga journalistiska texter. Dessutom producerar eleven avancerade texter med informativt och reklaminriktat innehåll. I arbetet använder eleven med säkerhet något journalistiskt och reklamorienterat arbetssätt. Texterna som eleven producerar är anpassade till genren och till syfte och målgrupp samt uppvisar en god språklig kvalitet och innehåller väl valda uttrycksformer.
Eleven använder med säkerhet olika kanaler och källor som underlag i sitt arbete samt värderar dem med nyanserade omdömen utifrån deras relevans och användbarhet.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API