Gymnasiekurs 2022 • Mobila maskiner – reparations- och systemteknik

Mobila maskiner – kraftöverföring

Kurskod: MOLMOB0 • Ämne: Mobila maskiner – reparations- och systemteknik • 100 poäng

Om kursen

Kursen mobila maskiner – kraftöverföring omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.

Ämne
Mobila maskiner – reparations- och systemteknik
Kurskod
MOLMOB0
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika hydrauliska och mekaniska kraftöverföringar samt deras uppbyggnad, komponenter och manöversystem.
  • Olika elektrohydrauliska manöversystem samt deras uppbyggnad och komponenter.
  • Olika centralväxlar, navreduktioner och drivaxlar samt deras uppbyggnad och komponenter.
  • Metoder och utrustning för samt genomförande av funktionskontroll och felsökning av olika kraftöverföringar, deras komponenter och kringutrustningar.
  • Metoder och utrustning för samt genomförande av demontering, reparation, montering och efterkontroll av olika huvudkomponenter, bland annat momentomvandlare, drivknutar, lager och tätningar.
  • Användning av specialverktyg, verktyg och utrustning på ett kvalitetsmässigt sätt samt vård av dessa.
  • Fordonstillverkares anvisningar och krav samt scheman och övrig teknisk information på svenska och engelska.
  • Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och system för reservdelsbeställning på svenska och engelska.
  • Säkerhet på arbetsplatsen och förebyggande av person- och egendomsskador.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetet.
  • Arbete med problemlösning och uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra.
  • Yrkesmässigt språk, kommunikation och målgruppsanpassning.

Betygskriterier

Betyget E

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika hydrauliska och mekaniska kraftöverföringar i mobila maskiner. Eleven beskriver även översiktligt funktionsprinciper för och konstruktion av olika elektrohydrauliska manöversystem, centralväxlar, navreduktioner och drivaxlar.

Eleven utför, i samråd med handledare, i bekanta situationer funktionskontroll samt felsökning och reparationer av olika kraftöverföringar, deras komponenter och kringutrustningar. Vid reparationer utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering och montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.

I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.

När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk. I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Betyget C

Eleven beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika hydrauliska och mekaniska kraftöverföringar i mobila maskiner. Eleven beskriver även utförligt funktionsprinciper för och konstruktion av olika elektrohydrauliska manöversystem, centralväxlar, navreduktioner och drivaxlar.

Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer funktionskontroll samt felsökning och reparationer av olika kraftöverföringar, deras komponenter och kringutrustningar. Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering och montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.

I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.

När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk. I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av olika hydrauliska och mekaniska kraftöverföringar i mobila maskiner. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktion av olika elektrohydrauliska manöversystem, centralväxlar, navreduktioner och drivaxlar.

Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer funktionskontroll samt felsökning och reparationer av olika kraftöverföringar, deras komponenter och kringutrustningar. Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer den demontering och montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.

I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. Dessutom använder eleven med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.

När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk. I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

AI-stöd för Mobila maskiner – reparations- och systemteknik – MOLMOB0

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API