Om kursen
Kursen byggnadsunderhåll omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 2.
Gymnasiekurs 2022 • Naturbrukets byggnader
Kursen byggnadsunderhåll omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 2.
Byggteknisk grund
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Eleven redogör översiktligt för vanligt förekommande byggmaterial samt för dess egenskaper, funktion, användningsområden, hantering och underhåll. Dessutom beskriver eleven översiktligt enkla byggnadskonstruktioner, hur olika delar är dimensionerade samt materialets och konstruktionens hållfasthet.
Eleven tolkar i samråd med handledare ritningar för ett avgränsat byggprojekt, väljer med viss säkerhet lämpligt byggmaterial samt gör enkla beräkningar av materialåtgång och kostnader. Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare underhåll och byggnadsarbete på byggnader och byggnaders utrustning samt på anläggningar. I arbetet använder och vårdar eleven i samråd med handledare verktyg och maskiner. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
I samband med fältstudier i olika byggnadsmiljöer beskriver eleven översiktligt byggnaders kulturhistoriska och estetiska värden.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för vanligt förekommande byggmaterial samt för dess egenskaper, funktion, användningsområden, hantering och underhåll. Dessutom beskriver eleven utförligt enkla byggnadskonstruktioner, hur olika delar är dimensionerade samt materialets och konstruktionens hållfasthet.
Eleven tolkar efter samråd med handledare ritningar för ett avgränsat byggprojekt, väljer med viss säkerhet lämpligt byggmaterial samt gör beräkningar av materialåtgång och kostnader. Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare underhåll och byggnadsarbete på byggnader och byggnaders utrustning samt på anläggningar. I arbetet använder och vårdar eleven efter samråd med handledare verktyg och maskiner. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
I samband med fältstudier i olika byggnadsmiljöer beskriver eleven utförligt byggnaders kulturhistoriska och estetiska värden.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanligt förekommande byggmaterial samt för dess egenskaper, funktion, användningsområden, hantering och underhåll. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat enkla byggnadskonstruktioner, hur olika delar är dimensionerade samt materialets och konstruktionens hållfasthet.
Eleven tolkar efter samråd med handledare ritningar för ett avgränsat byggprojekt, väljer med säkerhet lämpligt byggmaterial samt gör avancerade beräkningar av materialåtgång och kostnader. Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare underhåll och byggnadsarbete på byggnader och byggnaders utrustning samt på anläggningar. I arbetet använder och vårdar eleven efter samråd med handledare verktyg och maskiner. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är gott.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
I samband med fältstudier i olika byggnadsmiljöer beskriver eleven utförligt och nyanserat byggnaders kulturhistoriska och estetiska värden.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API