Om kursen
Kursen naturguidning 2 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Naturguidning
Kursen naturguidning 2 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven planerar i samråd med handledare naturguidningar och olika aktiviteter i naturen. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp. Eleven genomför i samråd med handledare naturguidningarna och aktiviteterna. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet väljer, använder och vårdar eleven i samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en enkel bedömning av olycksrisker samt vidtar i samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer.
I samband med naturguidningar och aktiviteter informerar eleven med viss säkerhet om växter, djur och ekologiska samband för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse. Dessutom gör eleven enkla anpassningar till aktuell målgrupp, diskuterar med deltagarna och svarar med viss säkerhet på frågor.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven planerar efter samråd med handledare naturguidningar och olika aktiviteter i naturen. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp. Eleven genomför efter samråd med handledare naturguidningarna och aktiviteterna. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet väljer, använder och vårdar eleven efter samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en välgrundad bedömning av olycksrisker samt vidtar efter samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer.
I samband med naturguidningar och aktiviteter informerar eleven med viss säkerhet om växter, djur och ekologiska samband för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse. Dessutom gör eleven anpassningar till aktuell målgrupp, diskuterar med deltagarna och svarar med viss säkerhet på frågor.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven planerar efter samråd med handledare naturguidningar och olika aktiviteter i naturen. I planeringen väljer eleven med säkerhet aktiviteter utifrån aktuell målgrupp. Eleven genomför efter samråd med handledare naturguidningarna och aktiviteterna. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet väljer, använder och vårdar eleven efter samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en välgrundad och nyanserad bedömning av olycksrisker samt vidtar efter samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer.
I samband med naturguidningar och aktiviteter informerar eleven med säkerhet om växter, djur och ekologiska samband för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse. Dessutom gör eleven avancerade anpassningar till aktuell målgrupp, diskuterar med deltagarna och svarar med säkerhet på frågor.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API