Om kursen
Kursen naturturism 1 omfattar punkterna 1–3 och 5–7 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Naturturism
Kursen naturturism 1 omfattar punkterna 1–3 och 5–7 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven redogör översiktligt för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper. Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett tillfredsställande resultat. I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. Eleven redogör översiktligt för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism. Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med enkla omdömen sitt bemötande. Dessutom gör eleven enkla anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor.
Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med visst handlag. Dessutom löser eleven, i samråd med handledare, de materielproblem som uppstår.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren. Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör översiktligt för innebörden i allemansrätten.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper. Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett tillfredsställande resultat. I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. Eleven redogör utförligt för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism. Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande. Dessutom gör eleven välgrundade anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor.
Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med gott handlag. Dessutom löser eleven, efter samråd med handledare, de materielproblem som uppstår.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren. Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör utförligt för innebörden i allemansrätten.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper. Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett gott resultat. I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. Eleven redogör utförligt och nyanserat för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism. Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande, samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor.
Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med mycket gott handlag. Dessutom löser eleven, efter samråd med handledare, de materielproblem som uppstår.
Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren. Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör utförligt och nyanserat för innebörden i allemansrätten.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API