Om kursen
Kursen naturturism 2 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Naturturism
Kursen naturturism 2 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper. Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett tillfredsställande resultat. Eleven redogör översiktligt för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället.
Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med tillfredsställande resultat. Eleven värderar med enkla omdömen sitt bemötande.
Eleven redogör översiktligt för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar.
Eleven använder med viss säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism. Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med tillfredsställande resultat. I planeringen gör eleven enkla reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper. Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett tillfredsställande resultat. Eleven redogör utförligt för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället.
Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med tillfredsställande resultat. Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande.
Eleven redogör utförligt för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar.
Eleven använder med viss säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism. Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med tillfredsställande resultat. I planeringen gör eleven välgrundade reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper. Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett gott resultat. Eleven redogör utförligt och nyanserat för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället.
Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med gott resultat. Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar.
Eleven använder med säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism. Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.
I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med gott resultat. I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API