Om kursen
Kursen odling i växthus – specialisering omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–3 och 5. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom vald produktion.
Gymnasiekurs 2022 • Odling i växthus
Kursen odling i växthus – specialisering omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–3 och 5. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom vald produktion.
Eleven upprättar i samråd med handledare en odlingsplan för ett specialområde inom odling i växthus och en enkel ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar, krav på miljöhänsyn och kretsloppstänkande samt i försäljningsmöjligheter. Eleven planerar och utför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter enligt odlingsplanen. I planeringen bedömer eleven i samråd med handledare när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras för optimalt odlingsresultat. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt både med hantverksmässiga metoder och med den tekniska utrustning som används för att genomföra olika arbetsuppgifter. Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör översiktligt för produktionsprocessen och odlingssystem för det aktuella specialområdet samt beskriver översiktligt hur de olika tillväxtfaktorerna påverkar odlingsresultatet. Dessutom beskriver eleven översiktligt utvecklings- och försäljningsmöjligheter för aktuella produkter.
I samband med fältstudier gör eleven enkla bedömningar av växternas utveckling, kvalitet och beräknad tidpunkt för odlingsåtgärder inom den specialiserade odlingen. Eleven identifierar med viss säkerhet växtsjukdomar och skadedjur. Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador dessa sjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven upprättar efter samråd med handledare en odlingsplan för ett specialområde inom odling i växthus och en ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar, krav på miljöhänsyn och kretsloppstänkande samt i försäljningsmöjligheter. Eleven planerar och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter enligt odlingsplanen. I planeringen bedömer eleven efter samråd med handledare när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras för optimalt odlingsresultat. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt både med hantverksmässiga metoder och med den tekniska utrustning som används för att genomföra olika arbetsuppgifter. Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör utförligt för produktionsprocessen och odlingssystem för det aktuella specialområdet samt beskriver utförligt hur de olika tillväxtfaktorerna påverkar odlingsresultatet. Dessutom beskriver eleven utförligt utvecklings- och försäljningsmöjligheter för aktuella produkter.
I samband med fältstudier gör eleven välgrundade bedömningar av växternas utveckling, kvalitet och beräknad tidpunkt för odlingsåtgärder inom den specialiserade odlingen. Eleven identifierar med viss säkerhet växtsjukdomar och skadedjur. Dessutom redogör eleven utförligt för de skador dessa sjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven upprättar efter samråd med handledare en odlingsplan för ett specialområde inom odling i växthus och en avancerad ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar, krav på miljöhänsyn och kretsloppstänkande samt i försäljningsmöjligheter. Eleven planerar och utför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter enligt odlingsplanen. I planeringen bedömer eleven efter samråd med handledare när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras för optimalt odlingsresultat. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt både med hantverksmässiga metoder och med den tekniska utrustning som används för att genomföra olika arbetsuppgifter. Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för produktionsprocessen och odlingssystem för det aktuella specialområdet samt beskriver utförligt och nyanserat hur de olika tillväxtfaktorerna påverkar odlingsresultatet. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat utvecklings- och försäljningsmöjligheter för aktuella produkter.
I samband med fältstudier gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av växternas utveckling, kvalitet och beräknad tidpunkt för odlingsåtgärder inom den specialiserade odlingen. Eleven identifierar med säkerhet växtsjukdomar och skadedjur. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador dessa sjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API