Om kursen
Kursen omvårdnad 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Omvårdnad
Kursen omvårdnad 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven redogör översiktligt för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.
Eleven utför, i samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd. Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat. Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver översiktligt vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
Eleven redogör översiktligt för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet. Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.
Eleven utför, efter samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors tillstånd. Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett tillfredsställande resultat. Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver utförligt vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
Eleven redogör utförligt för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet. Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom samt redogör för innebörden av centrala begrepp inom omvårdnad.
Eleven utför, efter samråd med handledare, omvårdnad vid vanliga sjukdomar. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven efter samråd med handledare symtom och förändringar i människors tillstånd. Arbetet utförs på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt med ett gott resultat. Eleven visar förmåga att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning med gott resultat.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vård och omsorg i livets slutskede samt ett värdigt omhändertagande efter döden.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett gott sätt.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för den historiska utvecklingen inom vård- och omsorgsområdet. Eleven redogör även för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API