Om kursen
Kursen omvårdnad 2 omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte med särskild betoning på punkt 2.
Gymnasiekurs 2022 • Omvårdnad
Kursen omvårdnad 2 omfattar punkterna 1–4 och 6–9 under rubriken Ämnets syfte med särskild betoning på punkt 2.
Eleven redogör översiktligt för sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom. Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt omvårdnad vid dessa sjukdomar. Eleven beskriver översiktligt olika teorier inom omvårdnad.
Eleven planerar och utför, i samråd med handledare, omvårdnad på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt. Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, medicintekniska uppgifter. Arbetet utförs med tillfredsställande resultat. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder, på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
Eleven redogör för hälso- och sjukvårdens organisation och ansvarsområden.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom. Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt omvårdnad vid dessa sjukdomar. Eleven beskriver utförligt olika teorier inom omvårdnad.
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, omvårdnad på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt. Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, medicintekniska uppgifter. Arbetet utförs med tillfredsställande resultat. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder, på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett tillfredsställande sätt.
Eleven redogör för hälso- och sjukvårdens organisation och ansvarsområden.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för sjukdomar och deras fysiska och psykiska symtom. Dessutom ger eleven exempel på relevanta undersökningsmetoder, medicinska behandlingar samt omvårdnad vid dessa sjukdomar. Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika teorier inom omvårdnad.
Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, omvårdnad på ett etiskt, hygieniskt och ergonomiskt sätt. Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, medicintekniska uppgifter. Arbetet utförs med gott resultat. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet medicinsk utrustning och andra tekniska hjälpmedel samt använder, på ett patientsäkert sätt, informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation.
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. Dessutom uppmärksammar eleven den enskilda människans behov och förutsättningar på ett gott sätt.
Eleven redogör för hälso- och sjukvårdens organisation och ansvarsområden.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API