Om kursen
Kursen personbilar – kraftöverföring omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Personbilar – reparations- och systemteknik
Kursen personbilar – kraftöverföring omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika personbilars och lätta transportfordons kraftöverföringar samt deras manöversystem. Eleven beskriver även översiktligt funktionsprinciper för och konstruktionen av olika automatväxellådor och manuella växellådor samt deras kringutrustning.
Eleven utför, i samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av kraftöverföringar, deras olika komponenter och system i personbilar och lätta transportfordon. Vid reparationer utför eleven, i samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk. I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av olika personbilars och lätta transportfordons kraftöverföringar samt deras manöversystem. Eleven beskriver även utförligt funktionsprinciper för och konstruktionen av olika automatväxellådor och manuella växellådor samt deras kringutrustning.
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer felsökning och reparationer av kraftöverföringar, deras olika komponenter och system i personbilar och lätta transportfordon. Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. Dessutom använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk. I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av olika personbilars och lätta transportfordons kraftöverföringar samt deras manöversystem. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktionen av olika automatväxellådor och manuella växellådor samt deras kringutrustning.
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer felsökning och reparationer av kraftöverföringar, deras olika komponenter och system i personbilar och lätta transportfordon. Vid reparationer utför eleven, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer den demontering, montering samt justering av komponenter som arbetet kräver.
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag specialverktyg, verktyg och utrustning. Dessutom använder eleven med säkerhet manualer, scheman och digitala informationssystem. Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk. I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API