Om kursen
Kursen personbilar – service och underhåll 2 omfattar punkterna 1 och 4–8 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Personbilar – service och underhållsteknik
Kursen personbilar – service och underhåll 2 omfattar punkterna 1 och 4–8 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven beskriver översiktligt vanliga rutiner för olika typer av service-, underhålls- och tillsynsåtgärder utifrån olika fordonstillverkares anvisningar. Eleven beskriver även översiktligt olika klimatsystem, deras olika komponenter och deras funktion samt de lagar och regler som reglerar arbeten på klimatsystem.
Eleven utför, i samråd med handledare, i bekanta situationer olika typer av service-, underhålls- och tillsynsåtgärder på olika personbilar och lätta transportfordon. Dessutom utför eleven, i samråd med handledare, felsökning, tömning och fyllning av klimatsystem.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med visst handlag verktyg och övrig utrustning. Dessutom använder eleven diagnosutrustning samt tolkar och utvärderar utläst mätdata med viss säkerhet utifrån fordonstillverkares krav. Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem i samband med olika typer av service-, underhålls- och tillsynsåtgärder. Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk. I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt vanliga rutiner för olika typer av service-, underhålls- och tillsynsåtgärder utifrån olika fordonstillverkares anvisningar. Eleven beskriver även utförligt olika klimatsystem, deras olika komponenter och deras funktion samt de lagar och regler som reglerar arbeten på klimatsystem.
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta situationer olika typer av service-, underhålls- och tillsynsåtgärder på olika personbilar och lätta transportfordon. Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, felsökning, tömning och fyllning av klimatsystem.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet rätt arbetsmetod och med gott handlag verktyg och övrig utrustning. Dessutom använder eleven diagnosutrustning samt tolkar och utvärderar utläst mätdata med viss säkerhet utifrån fordonstillverkares krav. Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem i samband med olika typer av service-, underhålls- och tillsynsåtgärder. Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med viss säkerhet ett yrkesmässigt språk. I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vanliga rutiner för olika typer av service-, underhålls- och tillsynsåtgärder utifrån olika fordonstillverkares anvisningar. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika klimatsystem, deras olika komponenter och deras funktion samt de lagar och regler som reglerar arbeten på klimatsystem.
Eleven utför, efter samråd med handledare, i bekanta men även nya situationer olika typer av service-, underhålls- och tillsynsåtgärder på olika personbilar och lätta transportfordon. Dessutom utför eleven, efter samråd med handledare, felsökning, tömning och fyllning av klimatsystem.
I arbetet använder eleven med säkerhet rätt arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och övrig utrustning. Dessutom använder eleven diagnosutrustning samt tolkar och utvärderar utläst mätdata med säkerhet utifrån fordonstillverkares krav. Eleven använder med säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem i samband med olika typer av service-, underhålls- och tillsynsåtgärder. Eleven arbetar på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser samt fordons- eller utrustningstillverkarens krav.
När eleven kommunicerar med kunder och arbetskamrater använder eleven med säkerhet ett yrkesmässigt språk. I kommunikationen med kunder anpassar eleven språket efter målgruppen. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API