Om kursen
Kursen industriell digitalisering omfattar punkterna 7–9 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Produktionsutveckling
Kursen industriell digitalisering omfattar punkterna 7–9 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven redogör övergripande för olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering. Dessutom gör eleven enkla reflektioner över digitaliseringens betydelse för industrins konkurrenskraft. Vidare resonerar eleven övergripande om olika frågeställningar i samband med digitalisering.
Eleven analyserar och utvecklar efter samråd med handledare en produktion utifrån nuläge och de möjligheter som digitalisering medför. Eleven väljer lämpliga metoder och verktyg samt dokumenterar sitt arbete och resultat med säkerhet. Dessutom tar eleven med säkerhet fram en digitaliseringsstrategi för ett mindre företag eller produktionsavsnitt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna krav.
I sitt arbete samarbetar eleven med andra och resonerar övergripande om digitaliseringens möjligheter. Eleven kommunicerar och presenterar med säkerhet sitt arbete. Eleven bedömer med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering. Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över digitaliseringens betydelse för industrins konkurrenskraft. Vidare resonerar eleven utförligt om olika frågeställningar i samband med digitalisering.
Eleven analyserar och utvecklar självständigt efter samråd med handledare en produktion utifrån nuläge och de möjligheter som digitalisering medför. Eleven väljer lämpliga metoder och verktyg samt dokumenterar sitt arbete och resultat med god säkerhet. Dessutom tar eleven med god säkerhet fram en digitaliseringsstrategi för ett mindre företag eller produktionsavsnitt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna krav.
I sitt arbete samarbetar eleven med andra och resonerar utförligt om digitaliseringens möjligheter. Eleven kommunicerar och presenterar med god säkerhet sitt arbete. Eleven bedömer med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika begrepp, metoder och verktyg inom industriell digitalisering. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över digitaliseringens betydelse för industrins konkurrenskraft. Vidare resonerar eleven utförligt och nyanserat om olika frågeställningar i samband med digitalisering.
Eleven analyserar och utvecklar självständigt en produktion utifrån nuläge och de möjligheter som digitalisering medför. Eleven väljer lämpliga metoder och verktyg samt dokumenterar sitt arbete och resultat med mycket god säkerhet. Dessutom tar eleven med mycket god säkerhet fram en digitaliseringsstrategi för ett mindre företag eller produktionsavsnitt. Resultatet av arbetet är gott utifrån givna krav.
I sitt arbete samarbetar eleven med andra och resonerar utförligt och nyanserat om digitaliseringens möjligheter. Eleven kommunicerar och presenterar med mycket god säkerhet sitt arbete. Eleven bedömer med mycket god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API