Om kursen
Kursen produktionsutveckling 1 omfattar punkterna 1–3, 6 och 9 under rubriken Ämnets syfte.
Gymnasiekurs 2022 • Produktionsutveckling
Kursen produktionsutveckling 1 omfattar punkterna 1–3, 6 och 9 under rubriken Ämnets syfte.
Eleven redogör övergripande för produktionsprocessen och dess utvecklingssteg samt ger förslag på hur processen kan förbättras. Vidare resonerar eleven med säkerhet om hur en fungerande, konkurrenskraftig och hållbar produktion fungerar.
Eleven redogör övergripande för vad produktionsberedning är och hur utvecklingsarbetet samverkar mellan design och produktion. Eleven resonerar vidare övergripande om betydelsen av val av material, metod, teknik, styrning och ledning för ett ekonomiskt hållbart och fungerande produktionsflöde. Eleven redogör övergripande utifrån exempel för hur förändringar på en produkts design och funktion påverkar dess tillverkning och produktion genom beredning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven ger utifrån fallbeskrivningar och efter samråd med handledare förslag till produktionslinje, produktionsutrustning och arbetsplatsutformning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra samt resonerar övergripande om produktionsutveckling. Eleven bedömer med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven redogör utförligt för produktionsprocessen och dess utvecklingssteg samt ger välgrundade förslag på hur processen kan förbättras. Vidare resonerar eleven med god säkerhet kring hur en fungerande, konkurrenskraftig och hållbar produktion fungerar.
Eleven redogör utförligt för vad produktionsberedning är och hur utvecklingsarbetet samverkar mellan design och produktion. Eleven resonerar vidare utförligt för betydelse av val av material, metod, teknik, styrning och ledning för ett ekonomiskt hållbart och fungerande produktionsflöde. Eleven redogör utförligt utifrån exempel för hur förändringar på en produkts design och funktion påverkar dess tillverkning och produktion genom beredning. Resultatet av arbetet är gott.
Eleven ger utifrån fallbeskrivningar självständigt efter samråd med handledare förslag till produktionslinje, produktionsutrustning och arbetsplatsutformning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
Eleven samarbetar och kommunicerar med god säkerhet med andra samt resonerar utförligt om produktionsutveckling. Eleven bedömer med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för produktionsprocessen och dess utvecklingssteg samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur processen kan förbättras. Vidare resonerar eleven med mycket god säkerhet kring hur en fungerande, konkurrenskraftig och hållbar produktion fungerar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad produktionsberedning är och hur utvecklingsarbetet samverkar mellan design och produktion. Eleven redogör utförligt och nyanserat för betydelse av val av material, metod, teknik, styrning och ledning för ett ekonomiskt hållbart och fungerande produktionsflöde. Eleven redogör utförligt och nyanserat utifrån exempel för hur förändringar på en produkts design och funktion påverkar dess tillverkning och produktion genom beredning. Resultatet av arbetet är gott.
Eleven ger utifrån fallbeskrivningar självständigt förslag till produktionslinje, produktionsutrustning och arbetsplatsutformning. Resultatet av arbetet är gott.
Eleven samarbetar och kommunicerar med mycket god säkerhet samt resonerar utförligt och nyanserat om produktionsutveckling. Eleven bedömer med mycket god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API