Om kursen
Kursen omfattar punkterna 1–3 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Gymnasiekurs 2022 • Rennäring
Kursen omfattar punkterna 1–3 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Eleven beskriver översiktligt hur förutsättningarna för rennäringen påverkas av klimatet och klimatförändringarna. Eleven beskriver även översiktligt traditionella bostäder, förråd och utrustning, samt redogör översiktligt för den tekniska utvecklingen inom rennäringen. Dessutom resonerar eleven översiktligt om de framtida utvecklingsmöjligheterna för rennäringen.
Eleven redogör översiktligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen. Dessutom redogör eleven översiktligt för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
Eleven redogör översiktligt för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp. Dessutom redogör eleven översiktligt för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.
Eleven utför med viss säkerhet foderberäkning samt beskriver översiktligt foderhantering vid nödutfodring.
Vid fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet olika rovdjur samt redogör översiktligt för deras beteenden och för skador de förorsakar.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Eleven beskriver utförligt hur förutsättningarna för rennäringen påverkas av klimatet och klimatförändringarna. Eleven beskriver även utförligt traditionella bostäder, förråd och utrustning, samt redogör översiktligt för den tekniska utvecklingen inom rennäringen. Dessutom resonerar eleven utförligt om de framtida utvecklingsmöjligheterna för rennäringen.
Eleven redogör utförligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen. Dessutom redogör eleven utförligt för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
Eleven redogör utförligt för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp. Dessutom redogör eleven utförligt för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.
Eleven utför med viss säkerhet foderberäkning samt beskriver utförligt foderhantering vid nödutfodring.
Vid fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet olika rovdjur samt redogör utförligt för deras beteenden och för skador de förorsakar.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur förutsättningarna för rennäringen påverkas av klimatet och klimatförändringarna. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat traditionella bostäder, förråd och utrustning, samt den tekniska utvecklingen inom rennäringen. Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om de framtida utvecklingsmöjligheterna för rennäringen.
Eleven redogör utförligt för förvaltningsorgan, lagar, regler och konventioner som berör rennäringen. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för organisering av rennäring inom olika delar av Sápmi.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanligt förekommande virus, parasiter och symptom på parasitangrepp. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för undernäring, sjukdom och skador hos ren samt för hur man förebygger dessa.
Eleven utför med säkerhet foderberäkning samt beskriver utförligt och nyanserat foderhantering vid nödutfodring.
Vid fältstudier identifierar eleven med säkerhet olika rovdjur samt redogör utförligt och nyanserat för deras beteenden och för skador de förorsakar.
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen.
Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.
Källa: Skolverkets Syllabus API