Gymnasiekurs 2022 • Samhällsbyggande

BIM-samordning

Kurskod: SAHBIM3 • Ämne: Samhällsbyggande • 100 poäng

Om kursen

Kursen BIM-samordning omfattar punkterna 6–9 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.

Ämne
Samhällsbyggande
Kurskod
SAHBIM3
Poäng
100

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • BIM (Building Information Modelling).
  • Projektering, förvaltning, projektstyrning, ledarskap, organisation och kommunikation enligt BIM-metodik.
  • 3D-projektering och samgranskning.
  • Modellinformation och databaser i BIM-projektering.
  • Avtalsrätt och ABK (allmänna bestämmelser för konsultuppdrag) inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet.
  • Hållbart byggande. Effekt- och energibehov. Ekonomi och material.

Betygskriterier

Betyget E

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur BIM påverkar projektering, produktion och förvaltning av byggnaden. Eleven för enkla resonemang om projektstyrning, ledarskap, organisation, kommunikation och samgranskning enligt BIM-metodiken. Eleven redogör översiktligt för hur datorverktyg används vid hantering av virtuella modeller.

Eleven redogör översiktligt för vad som styr en projektering gällande avtal och kontrakt.

Eleven redogör översiktligt för hur allmän avtalsrätt och ABK påverkar projekteringens utformning. Eleven gör enkla jämförelser av energi- och effektbehov, ekonomi och material baserade på BIM-projektering.

Betyget D

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur BIM påverkar projektering, produktion och förvaltning av byggnaden. Eleven för välgrundade resonemang om projektstyrning, ledarskap, organisation, kommunikation och samgranskning enligt BIM-metodiken. Eleven redogör utförligt för hur datorverktyg används vid hantering av virtuella modeller.

Eleven redogör utförligt för vad som styr en projektering gällande avtal och kontrakt.

Eleven redogör utförligt för hur allmän avtalsrätt och ABK påverkar projekteringens utformning. Eleven gör noggranna jämförelser av energi- och effektbehov, ekonomi och material baserade på BIM-projektering.

Betyget B

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur BIM påverkar projektering, produktion och förvaltning av byggnaden. Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om projektstyrning, ledarskap, organisation, kommunikation och samgranskning enligt BIM-metodiken. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur datorverktyg används vid hantering av virtuella modeller.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad som styr en projektering gällande avtal och kontrakt.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur allmän avtalsrätt och ABK påverkar projekteringens utformning. Eleven gör noggranna och utförliga jämförelser av energi- och effektbehov, ekonomi och material baserade på BIM-projektering.

AI-stöd för Samhällsbyggande – SAHBIM3

Använd AI som stöd för att planera och förbereda dig: välj ett eller flera fokusområden och lägg till en egen fråga. Vi skickar dina val, kursens namn/kod och kurslänken till ChatGPT i en ny flik.

Välj fokus

Visa fler förslag

Källa: Skolverkets Syllabus API